Det blev et kæmpe hit, da Ford lancerede storfamiliebilen S-Max, der med lidt god vilje har plads til syv, men slet ikke ligner en familieorienteret MPV.

Nu er Ford ved at være klar med anden generation, og selv om budbringeren kaldes en konceptbil, får vi her et klart billede af nyheden.
"Pil ikke ved en succes"
Der er ikke pillet grundlæggende ved design og indretning, for der er ingen grund til at spille hassard med en succes. Bilen er skabt ud fra brugerdrevet design, som Ford siger. Bilen er udformet som de nuværende kunder vil have bilen: Bevar alle de praktiske ting, den halvhøje sideposition, men skru gerne op for det sportslige i design og kørestil.

Derfor virker nyheden genkendelig i sin profil og proportioner. Helt forandret er den mere dynamiske front taget nærmest direkte fra den nye Mondeo.
Desuden er bilen blevet mere muskuløs at se på, både i kraft af den brede front hen til omkring forhjulene og den markerede linje hen ad siden. Bilen virker visuelt lavere end forgængeren, men er det ikke nødvendigvis. Ruderne i dørene er blevet rammeløse.
5+2 sæder
S-Max er stadig en bil med fem gode enkeltsæder og mulighed for to mindre sæder i tredje række. Nyt er, at midtersædet kan klappes ned på en måde, så man relativt nemt kan gå hen over det, når man skal til og fra tredje række. Det ser ud til at være et smart alternativ til at skulle klappe et af ydersæderne frem.

Som den nuværende er også den næste S-Max baseret på Mondeo. Instrumentbordet ser dog ud til at blive noget anderledes, idet i hvert fald konceptbilen har en langt mere elektronisk betjening, hvor en stor skærm og stemmestyring gør det muligt at spare betragteligt på knapperne.
Ny Ecoboost-motor
S-Max ser ud til at blive den europæiske debutant for en ny 1,5 liters udgave af Fords nye Ecoboost-familie af benzinmotorer. Den firecylindrede motor yder ifølge Motors oplysninger omkring 175 hestekræfter.

Konceptbilen får premiere på Frankfurt-udstillingen midt i september, men Ford vil ikke sige, hvornår den nye S-Max er i handlen. Det bliver formentlig nogenlunde samtidig med den næste Mondeo, måske lidt senere.
Klar 2014/2015

Nu skal både Mondeo og S-Max i stedet bygges på en fabrik i Valencia, Spanien.
Ford vil ikke bekræfte, at der kommer en ny generation af Galaxy, men en fortalelse fra en Ford-medarbejder tyder stærkt på, at det bliver tilfældet.