Ny Ford S-Max klar i kulissen

Fords store multibil S-Max skruer op for designcharmen, men bevarer sin plads og praktiske funktioner i næste generation. Drivkraften er ny 1.5 Ecoboost-motor.

Fords designchef Martin Smith viser den nye S-Max frem.
Nyt om biler

Det blev et kæmpe hit, da Ford lancerede storfamiliebilen S-Max, der med lidt god vilje har plads til syv, men slet ikke ligner en familieorienteret MPV.

Den nye Ford S-Max har stort set samme front som den nye Mondeo. Konceptbilen har glastag, der går helt tilbage til tredje række.
Den nye Ford S-Max har stort set samme front som den nye Mondeo. Konceptbilen har glastag, der går helt tilbage til tredje række.
Både i Europa og Danmark er S-Max den suverænt mest solgte i sin klasse. Den næstmest populære har oftest været Ford Galaxy, en lettere forstørret S-Max med mere kantet bagparti og bedre plads på tredje række.

Nu er Ford ved at være klar med anden generation, og selv om budbringeren kaldes en konceptbil, får vi her et klart billede af nyheden.

"Pil ikke ved en succes"

Der er ikke pillet grundlæggende ved design og indretning, for der er ingen grund til at spille hassard med en succes. Bilen er skabt ud fra brugerdrevet design, som Ford siger. Bilen er udformet som de nuværende kunder vil have bilen: Bevar alle de praktiske ting, den halvhøje sideposition, men skru gerne op for det sportslige i design og kørestil.

S-Max fremstår meget sportslig og muskuløs i den nye generation. Den virker også lavere, men det er muligvis optisk bedrag. Konceptbilen her har 21 tommer fælge.
S-Max fremstår meget sportslig og muskuløs i den nye generation. Den virker også lavere, men det er muligvis optisk bedrag. Konceptbilen her har 21 tommer fælge.

Derfor virker nyheden genkendelig i sin profil og proportioner. Helt forandret er den mere dynamiske front taget nærmest direkte fra den nye Mondeo.

Desuden er bilen blevet mere muskuløs at se på, både i kraft af den brede front hen til omkring forhjulene og den markerede linje hen ad siden. Bilen virker visuelt lavere end forgængeren, men er det ikke nødvendigvis. Ruderne i dørene er blevet rammeløse.

5+2 sæder

S-Max er stadig en bil med fem gode enkeltsæder og mulighed for to mindre sæder i tredje række. Nyt er, at midtersædet kan klappes ned på en måde, så man relativt nemt kan gå hen over det, når man skal til og fra tredje række. Det ser ud til at være et smart alternativ til at skulle klappe et af ydersæderne frem.

S-Max er stadig et koncept, hvilket blot betyder, at bilen ikke er kalr til salg foreløbig. De(t) særdeles brede udstødningsrør overlever ikke (helt) til produktionsudgaven.
S-Max er stadig et koncept, hvilket blot betyder, at bilen ikke er kalr til salg foreløbig. De(t) særdeles brede udstødningsrør overlever ikke (helt) til produktionsudgaven.

Som den nuværende er også den næste S-Max baseret på Mondeo. Instrumentbordet ser dog ud til at blive noget anderledes, idet i hvert fald konceptbilen har en langt mere elektronisk betjening, hvor en stor skærm og stemmestyring gør det muligt at spare betragteligt på knapperne.

Ny Ecoboost-motor

S-Max ser ud til at blive den europæiske debutant for en ny 1,5 liters udgave af Fords nye Ecoboost-familie af benzinmotorer. Den firecylindrede motor yder ifølge Motors oplysninger omkring 175 hestekræfter.

Der er- som hidtil - individuelle sæder på andne række. Bemærk, hvordan midtersædet her er klappet helt ned i gulvet, så man kan træde hen over det for at komme om til tredje række.
Der er- som hidtil - individuelle sæder på andne række. Bemærk, hvordan midtersædet her er klappet helt ned i gulvet, så man kan træde hen over det for at komme om til tredje række.
S-Max bliver - som den formentlig første Ford - i stand til at at opdage og bremse for fodgængere. Konceptbilen har desuden flere gimmicks, bl..a en hjerterytrmemåler indbygget i sæderne. Med den kan bilen holde øje med pulsen og evt. advare personen eller vedkommendes læge, hvis der er ugler i mosen - eller aktivere den automatiske nødbremse, hvis der ikke er puls hos føreren af bilen. Ford hævder sågar, at man måske en gang kan finde på at sætte det o produktion.

Konceptbilen får premiere på Frankfurt-udstillingen midt i september, men Ford vil ikke sige, hvornår den nye S-Max er i handlen. Det bliver formentlig nogenlunde samtidig med den næste Mondeo, måske lidt senere.

Klar 2014/2015

Førerpladsen i S-Max har færre knapper end den nye Mondeo. Den store skærm overtager en del af kontakten med bilen.
Førerpladsen i S-Max har færre knapper end den nye Mondeo. Den store skærm overtager en del af kontakten med bilen.
Den nye Mondeo kommer i slutningen af 2014 – efter mere end et års forsinkelse. Ford kom nemlig til at lukke den fabrik i Belgien, der skulle have bygget Mondeo.

Nu skal både Mondeo og S-Max i stedet bygges på en fabrik i Valencia, Spanien.

Ford vil ikke bekræfte, at der kommer en ny generation af Galaxy, men en fortalelse fra en Ford-medarbejder tyder stærkt på, at det bliver tilfældet.