Det boomende salg af små crossover-modeller er hidtil gået Fords næse fordi. Men nu kommer Ecosport til Danmark i en europæiseret version.
Af
Torben Arent
Foto
Torben Arent
Nyt om biler
Fords kompakte crossover med det besynderlige navn Ecosport, er en fire meter lang crossover i 200.000 kroners-klassen. De danske priser kendes endnu ikke. Fotos: Ford
Renault, Nissan, Peugeot og Opel er indtil videre rendt med næsten hele opmærksomheden og salget af kompakte crossover-modeller omkring de 200.000 kr.
Men nu vil Ford også være med på bølgen, der for nylig har fået selskab af Mazda CX-3 og Honda HR-V.
Med nogen forsinkelse lancerer Ford i Danmark til foråret sit bud i klassen, Ecosport.
Kom til Europa i 2014
Ecosport fås nu af hensyn til europæerne i denne mere "civile" udgave uden udvendigt reservehjul.
Bilen, der oprindelig er udviklet til og bygget i Brasilien, blev lanceret i Europa i 2014, men den danske importør fandt ikke bilen perfekt, og i Europa var salgstallene elendige.
Nu har Ford ændret på bilen, som af hensyn til bl.a. Sydamerika og Indien har et offroad-look med sidehængslet bagdør og udvendigt reservehjul. Reservehjulet er nu væk – som et gratis tilvalg, som det hedder – og der er sket forbedringer af køreegenskaberne og plastkvaliteten i kabinen.
Bilerne til Europa bygges i Indien.
Tre motorer
Sådan så Ecosport oprindelig ud - med udvendigt reservehjul.
Ecosport fås i Europa kun med forhjulstræk, og der er valg mellem tre motorer: 1.5 diesel med 95 hk/22,7 km/l, 1.5 benzin med 112 hk/15,9 km/l og 1.0 benzin med 125 hk/18,5 km/l.
Ecosport er fire meter lang og har et pænt stort bagagerum på 335 liter.