BMW sætter strøm til 5-serien

Active Hybrid 5 hedder hybridugaven af 5-serien. Elmotoren og batteriet giver 23 procent længere på literen og flere kræfter. Bilen kan forudsige vejens forløb og dermed spare yderligere brændstof.

BMWs nyetse hybrid er en 5-serie.
Nyt om biler

Endnu en hybridbil melder sig på banen. BMW præsenterer nu en el-benzin-hybrid baseret på den mellemstore 5-serie.

BMW Active Hybrid 5 har bevaret benzinudgavens dobbelte udstødningsrør.
BMW Active Hybrid 5 har bevaret benzinudgavens dobbelte udstødningsrør.
Udgangspunktet er 535i, der har en sekscylindret benzinmotor med 306 hestekræfter. I hybridudgaven kaldet Active Hybrid 5 får benzinmotoren assistance af en elmotor på 40 kW (55 hestekræfter), men da 2+2 ikke altid er 4, bliver den samlede ydelse ”kun” 340 hestekræfter.

Op til 15,6 km pr. liter

Men selv om hybriden dermed har flere kræfter end den rene benzinversion, har den en markant bedre brændstoføkonomi. Afhængig af dæk og udstyr er den officielle benzinøkonomi 14,3-15,6 km pr. liter.

Det er op til 23 procent længere på literen, idet 535i aut. kører 12,7 km pr. liter.

Se, masser af bagageplads, vil BMW fortælle. Litium-ion-batteriet ligger i bagagerummet, men tager ikke megen plads.
Se, masser af bagageplads, vil BMW fortælle. Litium-ion-batteriet ligger i bagagerummet, men tager ikke megen plads.
0-100 km i timen klares på 5,9 sekunder i hybriden, hvilket er det samme som i benzinversionen.

Fire km på strøm

Selv om der mest lægges op til et tæt samarbejde mellem benzin og el, så er elmotoren og batteriet så kraftigt, at hybriden kan køre kortere distancer på el alene.

Det kan aktivt foregå op til 60 km i timen, og med en gennemsnitsfart på 35 km/t. kan benzinmotoren være slukket over en strækning på fire km.

160 km/t. uden benzinkræfter

En særlig funktion gør det muligt at trille med op til 160 km i timen uden benzinkraft.

BMW lader ordet "Active" indgå i modelnavnet, så kunderne ikke skal tro, at der er tale om en ganske vist grøn, men også bovlam udgave.
BMW lader ordet "Active" indgå i modelnavnet, så kunderne ikke skal tro, at der er tale om en ganske vist grøn, men også bovlam udgave.
Energien skabes primært under bremsning og i tomgang og lagres i et litium-ion-batteri på 0,7 kWh.
 

Højt udstyr, meget høj pris

Active Hybrid 5 har et højt udstyrsniveau, der bl.a. omfatter et avanceret navigationsanlæg. Da anlægget kender vejens forløb meget præcist, er det i stand til at advare motorcomputeren, som dermed vælge omdrejninger og gear på den mest økonomiske måde.

BMW oplyser indtil videre ingen pris på 5 hybrid. Den almindelige 535i aut. koster knap en million kr., så man skal nok forvente at betale omkring 1,3-1,4 mio. kr. for Active Hybrid 5.