Københavns trafik- og miljøborgmester Morten Kabell, der er kendt for ikke at være begejstret for biltrafik, vil bruge omkring 2,5 mia. kr. på en ny tunnel til bilisterne.
Det er ikke fordi Enhedsliste-borgmesteren er blevet bilglad, at han vil bruge det enorme beløb fra kommunekassen på tunnelen. Den skal ikke give bilisterne bedre vilkår end i dag - men muligvis heller ikke det modsatte – da den skal erstatte Bispeengbuen, som bærer en sekssporet motortrafikvej.
"Riv broen ned"
Borgmesteren vil slet og ret rive den én km lange betonbro ned. Det skal ske af hensyn til byrummet, som i området er meget præget af den store konstruktion i tredjesals højde.Da den store indfaldsvej blev anlagt 1970-1972 – allerede den gang under protester – blev den bygget på søjler netop for at mindske barriereeffekten i området, der ligger på grænsen mellem Københavns og Frederiksberg kommuner.
Trods den hævede konstruktion fik vejen alligevel en barriereffekt i området.
Ti mia. kr. for hele Åboulevard
Borgmesteren kommer med det dyre forslag, efter at et endnu mere kostbart forslag er ved at blive skrinlagt. Københavns Kommune har overvejet at grave hele Åboulevard – som er en forlængelse af Bispeengbuen - ned i en tunnel, så bilerne kommer væk fra overfladen og den tidligere Ladegårds Å kunne genopstå.
Den idé ville koste fem- ti mia. kr. viser det sig nu. Derfor kommer borgmesteren nu med det barberede forslag til ”kun” 2,1-2,6 mia. kr.
Lejligheder i stedet for
En lille del af det store beløb ventes at kunne komme ind igen gennem værdien af nye byggegrunde. 65.000 kvadratmeter etagebyggeri samt en grøn kile kunne der blive plads til.
Skulle projektet nogensinde blive til noget, vil der formentlig være udsigt til flere års trafikkaos i området, mens broen rives ned og tunnelen anlægges. Tunnelen kan formentlig først anlægges, når broen er revet ned.