Mercedes-Benz ruller det tunge teknologiskyts ud med lanceringen af sin nye E-klasse. Det gælder motorer, affjedringsteknik, bil til bil-kommunikation, selvkørende funktioner og aerodynamik.
Dermed vil E-klassen kunne fås med teknik, som ikke en gang flagskibet S-klassen indtil videre har. Den teknologiske udvikling går nu så hurtigt, at det ikke giver mening kun at introducere det nyeste, når topmodellen skal fornyes.Den nye E-klasse, der har premiere på Detroit-udstillingen 11. januar, virker derimod mindre banebrydende, når det gælder design. Stilen er nobel og elegant, men også forsigtig og klassisk.
Længere og større akselafstand
Ud fra billeder er det svært at se, at E-klassen er vokset. Den er blevet fire cm længere, og måler nu 4,92 m. Derimod er den kraftigt øgede akselafstand – plus 6,5 cm – med til at give en synlig, mere dynamisk fremtoning.
Markant er introduktionen af flere assistentsystemer, der bringer E-klassen et skridt nærmere at være selvkørende. Bilens Drive Pilot kan nu holde køretøjet automatisk bag en anden ved hastigheder helt op til 210 km/t. og hjælper med til styringen.Kan køre selv uden vejstriber
Nyt er også – op til 130 km/t. – at bilen kan holde kursen automatisk, selv når vejstriberne er utydelige eller mangler helt ved at holde øje med biler i andre baner og ved ting langs vejen, f.eks. autoværn.
Fartpiloten kan nu genstarte bilen helt op til 30 sekunder efter, at bilen har standset, f.eks. ved køkørsel, og fartpiloten kan også selv justere hastigheden op og ned ud fra fartskilte langs vejen eller fartgrænser i navigationskortet.
En særlig avanceret funktion er muligheden for, at bilen selv kan skifte vognbane på motorveje og lignende, efter at føreren har tilkendegivet sin hensigt med blinklyset i mindst to sekunder. Kameraer og radar tjekker, om der er fri bane, f.eks. til en overhaling.
E-klassen kan fjernstyres
E-klassen kan også fås med ”remote parking”, så føreren pr. fjernbetjening kan køre bilen ind eller ud af f.eks. en garage, mens han eller hun står udenfor.Den automatiske nødbremse er blevet endnu mere avanceret, og et nyt sikkerhedssystem kan ved at blæse en luftbeholder op skubbe fører eller passager ind mod midten, hvis en påkørsel fra siden er lige op over.
Den nye E-klasse bliver tilsyneladende også første bil med bil til bil- og bil til infrastruktur-kommunikation. Denne C2X-teknik foregår ved hjælp af et indbygget sim-kort, og bilen kan derfor få advarsler – og videresende de samme - om f.eks. glat vej eller en havaret bil forude. Hvor meget denne fremtidsfunktion er bevendt indtil videre, er ikke klart.
Kun to motorer fra begyndelsen
Når E-klassen lanceres til marts eller april vil der usædvanligt kun være to motorer at vælge imellem: den benzindrevne E 200 med 184 hk og den helt nye, dieseldrevne E 220 d med 195 hk. Denne stærke, toliters diesel imponerer med en officiel brændstoføkonomi på 25,6 km pr. liter.Lidt senere følger en opladningshybrid, E 350 e med en samlet ydelse på 279 hk og 600 Nm. Rækkevidden på strøm alene er ca. 30 km, og 47,6 km/l er det officielle tal. En sekscylindret dieselmotor, E 350 d, med 258 hk/620 Nm er også tæt på.
SE OGSÅ: Indblik i den næste E-klasse
Flere motorvarianter vil blive tilføjet: Yderligere en toliters diesel med 150 hk, firecylindrede benzinmotorer med 183 til 245hk samt en sekscylindret med 333 hk, E 400 4MATIC.
I første omgang har alle modeller nitrins automatgear som standard.
Avanceret luftaffjedring
Bilens affjedring kan opgraderes ad flere trin, hvor en ny topfunktion har luftaffjedring, hvor tre kamre (to på forakslen) på forskellig størrelse skulle give nye muligheder for komfort og køredynamik, bl.a. ved kontinuerlig justering af karrosserihøjden.
Blandt andet komfortudstyr vil være muligheden for varme i både midter- og dørarmlæn, og kabinen kan udsmykkes med en LED-belysning, der kan varieres med 64 farver.