Der må et sted sidde en japansk ingeniør og more sig med at finde på bilnavne, som ikke en mors sjæl uden for snævre cirkler kan huske eller forstå.

FT-CH er en hybridbil, der med Toyotas ord skal demonstrere mærkets intention om at udbrede hybrid-teknologien til andre mainstream-segmenter (end den mellemstore Prius).
Under fire meter lang
Konceptbilen har tidligere været vist på Detroit-udstillingen i januar, men uden tekniske oplysninger. Når nu Toyota trækker hesten af stalden en gang ting, bør det følges af lidt flere informationer om teknik og planer.
FT-CH er 3,90 meter lang, ikke meget større end Yaris, og dermed et helt nummer mindre end Prius.
Nyt med små hybrider
Hvis Toyota gør alvor af hybridtanken, vil det være interessant, fordi de fleste bilmærker vurderer, at små biler har svært ved at bære den mérpris og vægt, som hybridteknikken indebærer.
Men teknikken bliver hele tiden forfinet og prisen falder, og på samme Paris-udstilling viser Honda en hybridudgave af den lille Jazz.
Her er der dog tale om såkaldt mild hybrid-teknik, hvor både elmotor og batteri er meget små. Toyota, derimod, taler om ”fuld hybrid-teknik”.