En af fremtidens mest lovende bil-teknologier er kommet til Danmark. To ud af i alt 600 prototype-versioner af Toyota Prius er anskaffet af Toyota Danmark, der de næste tre år vil gennemføre forsøg med den nye teknik.
Bilerne hedder Prius Plug-in Hybrid, som betyder opladningshybrid og er en blanding af elbil og hybridbil.Prius med forstørret batteri
I princippet er prototyperne en almindelig Prius, hvor batteriet er gjort væsentlig større og bilen forsynet med et stik, så batteriet kan oplades fra stikkontakten.
Batteriet er nu af litium-ion-typen og indeholder 5,2 kWh energi, hvoraf dog kun de 70 procent benyttes for at give batteriet en lang levetid.
Dermed kan Prius køre op til 20 km på strøm alene mod normalt en-to, og fremdriften uden benzinmotoren tændt kan ske med væsentlig højere fart og større acceleration end ellers. Op til 100 km/t kan Prius Plug-in køre på elmotoren alene, hvis man har en tilstrækkelig blød for på speederen.
Benzinmotoren og elmotoren er de samme, som ligger i den almindelige Prius.Det bedste fra benzin og el
Fidusen ved opladningshybrider er, at de langt hen ad vejen kan fungere som almindelige elbiler med de miljøfordele, det giver, og samtidig skal føreren ikke være bange for at løbe tør for strøm.
Prius’ rækkevidde på 20 km er væsentlig mindre end Opels kommende opladningshybrid, Ampera, der klarer omkring 60 km. Til gengæld sparer Toyota både vægt og meget høje udgifter til batteri.
Forsøgsperioden skal bl.a. bruges til at vurdere, om de 20 km er et passende kompromis mellem rækkevidde og pris. Også opladning - som tager en-halvanden time - og teknikken skal vurderes.
Den ene af de to danske prototyper bruges af det jyske energiselskab Nrgi, mens Toyota selv benytter den anden til at udbrede kendskabet til den nye teknologi.
Produktion om to år
En produktionsklar udgave af Prius Plug-in Hybrid er klar om to år.
Toyota kalder bilerne for Danmarks første indregistrerede opladningshybrider, men Toyota er faktisk ikke først. Sidste efterår fik Københavns Kommune seks danskombyggede Think, som også er opladningshybrider.
Både Toyota’erne og Think-bilerne oplades fra en stikkontakt, men bilerne bruger forskellige ”rækkeviddeforlængere”. I Prius er det en benzinmotor, mens det i Think er en brændselscelle.