Regeringen har bebudet, at der vil blive bygget en ny motorvej mellem Herning og Holstebro. Det er en overraskende udmelding, ikke mindst fordi derfor endnu ikke er lavet den normale forundersøgelse af trafikforholdene, før der træffes politisk beslutning i Folketinget. Ses der nøgternt på trafiktallene, er der en lang række vejprojekter, hvor der vitterligt er langt større trængselsproblemer, og bilister dagligt spilder tusindvis af timer i køerne.
Bevæggrundene for den nye motorvej skal nok heller ikke findes i ønsket om at løse et særligt trængselsproblem – det handler nok snarere om, at vejen er et strategisk træk i en kompliceret politisk manøvre om egnsudvikling og sygehuslukninger. Beslutningen om motorvejen har mødt megen kritik i pressen, der hæfter sig ved, at den er et tegn på, at den berømte jyske trafikmafia stadig lever trods Infrastrukturkommissionen og nyere trafikaftalers lovning på, at nye veje bygges, hvor behovet er størst.
Behov for mange flere penge
I FDM er vi imidlertid glade for beslutningen om den nye motorvej. Den vil uden tvivl øge mobiliteten, og hvis det går, som det er gået de fleste andre steder, hvor der er kommer motorvej, vil den også kunne understøtte erhvervsudviklingen. Men da det er helt klart, at den nye motorvej bygges for at skabe trafik frem for at løse eksisterende trafikkaos, forventer FDM, at pengene til motorvejen hentes fra andre puljer end de allerede principbesluttede, men finansieringsafventende vejprojekter.
Mange andre steder i landet holder danskerne stadig i kø i timevis – det er dyrt i både penge og tid for erhvervslivet og bilisterne. Og faktum er, at med Infrastrukturfonden blev der kun fundet finansiering til en lille del af de mange nødvendige vejprojekter. Med andre ord er der – udover de 2-3 mia. kr. en motorvej mellem Holstebro og Herning koster – behov for mange flere penge til vejene, hvis ikke trafikken skal sande helt til.