Det er blevet nemt at måle bilers fart med ny teknologi. Bilisterne medbringer nemlig et hav af tændte bluetooth-enheder, og med det rigtige udstyr i vejsiden er det en smal sag at måle, når en bil passerer punkt A, og igen når den samme bil kører forbi punkt B. Så kan gennemsnitsfarten beregnes.
Men behold bare telefonen tændt. Målingerne er til statistik og trafikinformation, ikke til fartkontrol, skriver Motor i sin oktober-udgave.
Danske forsøg viser, at der er masser af tændte bluetooth-apparater i bilerne, bl.a. i telefoner, bilradioer, trådløse øresnegle og navigationsanlæg.
Hver eneste bluetoothenhed har sit eget identifikationsnummer, som den udsender, når man "peger" på den med en bestemt radiofrekvens. Det er muligt at se, at det er ”Flemmings iPhone”, der er kørt forbi, men numrene på enheden kan ikke slås op nogen steder, så bilen kan ikke identificeres.
Teknologien er allerede i brug andre steder. Når man i Københavns Lufthavn kan se ventetiden ved sikkerheds- og paskontrol, skyldes det målinger af passagerernes telefoner.
Vejdirektoratet vil afprøve teknikken
I dag bruges enten spoler i vejbanen eller nummerpladegenkendelse, når køretider og køproblemer på vejene måles – enten til forskningsformål eller for at give bilisterne trafikinformation.
Bluetooth er nemt og billigt at sætte op og velegnet til f.eks. vejarbejder, hvor der ofte skal flyttes rundt på udstyret.
Vejdirektoratet vil nu afprøve teknikken, og i fremtiden kan det give flere og bedre oplysninger ved vejarbejder, f.eks. om hvor lang tid det tager at passere vejarbejdet.