Hyundais nye Matrix uden slør

Hyundais nye mini-MPV, ix20, er endnu et tilbud til den ikke alt for store familie. Debut i Paris og dansk lancering om få måneder.

Hyundai ix20 som den ser ud i virkeligheden.
Nyt om biler

Endnu en kompakt multibil er på vej til danske bilkøbere. Kort efter at Kia lancerede sin første, lille multibil Venga, kommer Hyundai med en teknisk tvilling.

Hyundai ix20 er ca. fire meter lang, men har en pæn stor akselafstand på 2,62 meter.
Hyundai ix20 er ca. fire meter lang, men har en pæn stor akselafstand på 2,62 meter.
For Hyundai er det anden generation mini-MPV, idet ix20 skal afløse den aldrende Matrix.

Mere ordinær

Disse billeder af Hyundai ix20, som Motor tidligere har omtalt som ic25, viser en bil noget mere ordinær end den tegning, Hyundai tidligere har sendt ud som appetitvækker for mærkets vigtige Paris-nyhed. Karrosseriet minder meget om Kia Vengas, og de to biler skal da også bygges på samme samlebånd i Tjekkiet.

ix20 får samme pæne store akselafsatnd som Venga, 2,62 meter, hvilket skulle give pæn plads ved bagsædet trods en totallængde på kun lige godt fire meter.

Pænt udstyr

Hyundais mini-MPV kan forventes til salg i Danmark om få måneder.
Hyundais mini-MPV kan forventes til salg i Danmark om få måneder.
Hyundai vil – i hvert fald på europæisk plan – adskille sig fra Kias model ved et højt niveau af standardudstyr, bl.a. aircondition og stop-start-teknik som standard. Som på andre nye Hyundaier får bilen fem års garanti uden km-begrænsning.

På motorsiden ventes ingen overraskelser: 1.4 benzin og diesel med 90 hestekræfter samt senere 1.6 benzin med 125 hk.

Ingen firehjulstræk

X’et i Hyundais nye modelbetegnelse har hidtil kun været anvendt på SUV-modeller, men det viser sig nu, x ikke skal tolkes som (mulighed for) firehjulstræk, men derimod blot som ”specialmodel”.

Førerpladsen i Hyundai ix20 er grundlæggende den samme som iKia Venga, men midterkonsol og selve instrumenthuset er lidt anderledes.
Førerpladsen i Hyundai ix20 er grundlæggende den samme som iKia Venga, men midterkonsol og selve instrumenthuset er lidt anderledes.
I stedet kan man kende forskel ved, at SUV-bilerne har et 5-tal i modelbetegnelsen, f.eks. ix35.