Renault er gået i gang med noget af det vigtigste ved de meget omtalte elbiler: prisen.

Renault afsløret prisen for den anden elbil, mærket lancerer i 2011, varevognen Kangoo Z.E.
Lav pris
Og den pris ser ud til at blive forholdsvis lav – afhængig af, hvad batterilejen i sidste ende kommer til at koste.

Elbiler er fritaget for afgift i Danmark, så EU-prisen kan for en gangs skyld omregnes nogenlunde direkte, hvis avancen i Danmark er den samme som i andre lande. Varebiler er normalt belagt med 50 procent registreringsafgift.
25.000 kr. billigere
De 191.000 kr. er kun 25.000 kr. mere, end den billigste dieseludgave koster. Men prisen er uden batteri.
Et springende punkt er, hvor meget det vil koste at leje batteriet. Renault siger indtil videre kun, at det på europæisk plan vil koste ”fra” 675 kr. om måneden. Den pris gælder, hvis man kører 80.000 km over fire år.
Det fremgår ikke, hvem der skal stå for leasingen. Renault har tidligere sagt, at det både kan være Renault selv, Better Place eller evt. en tredje part.
Renault Kangoo Z.E. har et 22 kWh batteri, der ifølge de officielle tal vil give en rækkevidde på 160 km. Batteriet kan ikke skiftes ud.