BMW får dansk superlyd

BMW bliver fjerde bilmærke med B&O-lyd. Konceptbilen BMW 6 Coupé er første udstillingsvindue og har hele 16 højttalere.

BMW føjes nu til B&Os eksklusive bilkunder.
Nyt om biler

Dansk superlyd kan inden længe opleves - både ses og høres - i endnu et prestigefyldt bilmærke.

Den centrale diskanthøjttaler - kaldet tweeter - skyder op midt i instrumentbordet.
Den centrale diskanthøjttaler - kaldet tweeter - skyder op midt i instrumentbordet.
B&O - globalt bedre kendt som Bang & Olufsen - har indgået aftale med BMW om udvikling og levering af kvalitetslyd til BMW. Det er endnu en fjer i hatten for Automotive-afdelingen hos Bang & Olufsen i Struer.

Tre andre bilmærker

I forvejen leverer B&O skræddersyede lydanlæg til Audi, Aston Martin og Mercedes-AMG.

Aftalen med BMW præsenteres på Paris-udstillingen i konceptbilen BMW 6 coupé, der er en meget serienær luksuscoupé.

Højttalerne har frontpaneler af massiv aluminium, hvor hver enhed er tilpasset designet af den pågældende bilmodel.
Højttalerne har frontpaneler af massiv aluminium, hvor hver enhed er tilpasset designet af den pågældende bilmodel.
Designet på B&O-højttalerne i konceptbilen er ikke noget koncept, men den ægte vare.

16 højttalere

Selv for et B&O-anlæg er der i 6-serien tale om et avanceret og dyrt anlæg. Der er tale om et surround-system med hele 16 højttalere. Der er som næsten altid hos B&O tale om aktive højttalere, altså højttalere med hver sin indbyggede forstærker.

Højttalerne er sammensat af syv mellemtone enheder, syv såkaldte tweeters (diskant) og to subwoofere (dybe bashøjttalere) under forsæderne.

Udviklet i hemmelighed

Bang & Olufsen, der lover ”krystalklar lyd”, oplyser, at udviklingen af lydanlægget er sket under strenge fortrolighedsforhold i udviklingsafdelingen i Struer. Fortroligheden gælder ikke kun hensynet til offentligheden, men også at BMWs konkurrenter, som også færdes i Struer, skulle se og høre noget.

Nærbillede af dørhøjttalerne. B&O bruger en særlig teknik til at bore huller i aluminium-pladen.
Nærbillede af dørhøjttalerne. B&O bruger en særlig teknik til at bore huller i aluminium-pladen.
Det danske lydanlæg kan formentlig bestilles fra begyndelsen, når 6-serien lanceres midt i 2011, men der er ingen indikationer af priser.

6-serien er en udpræget nichebil, som der ikke sælges mange af, men det ligger i kortene, at samarbejdet kommer til at omfatte mange flere BMW-modeller, men nok primært i den øvrige ende af skalaen.