Den lille svensk-hollandske bilfabrik i Trollhättan i Sverige arbejder sig længere og længere væk fra sine amerikanske rødder.

Det betyder, at Saab nu er afhængig af at kunne købe motorer fra anden side. Den nye Saab 9-5 er således bestykket med motorer fra Opel Insignia.
På længere sigt skal der mindre og mere brændstoføkonomiske motorer på programmet, og derfor har Saab indgået aftale med BMW om brug af BMWs motorteknologi i kommende modeller.
1.6 benzinmotor med turbo
Aftalen, der omfatter såvel levering som udvikling, får effekt fra 2012, hvor BMW skal levere 4-cylindrede 1.6 liters turbo-benzinmotorer til Saab. Det siges ikke direkte, men det bliver til den nye 9-3, som lanceres samme år.
Benzinmotoren, som i dag fås i ydelser på bl.a. 120 175 hestekræfter, bruges ikke af BMW-mærket selv, men anvendes i Mini, Peugeot og Citroën.
Lille bil ikke bekræftet
Op til offentliggørelsen af samarbejdet 29. september havde der været rygter om, at Saab også skulle købe dieselmotorer samt hele Mini-platformen – sidstnævnte til brug til en savnet, lille 9-2-model.
Men så omfattende er samarbejdet ikke – ikke endnu i hvert fald. På pressekonferencen blev det nemlig sagt: ”Begge parter er åbne over for at undersøge yderligere muligheder som en del af vores fremtidige samarbejde.”