En af de store nyheder på efterårets Paris-udstilling er ikke så ny endda.
Store summer er sparet ved at genbruge det meste af undervognen, alle døre, sæderne og instrumentbordet. Den slags er voldsomt dyre at udvikle, og med Golf beviste VW, at det kan være en udmærket strategi. Kunderne er glade og prisen kan holdes i ro, ja oftest sænkes så VW kan blive mere konkurrencedygtig.
Genkendelig profil, ny front
Derfor virker den nye Passat forholdsvis genkendelig i profil, mens front og bagende er helt nye og i stil med både den nye Polo og den faceliftede Phaeton.Hvad der er sparet udadtil er brugt indadtil. VW vil gøre en masse forholdsvis avanceret udstyr til standard på mange modeller. F.eks. får alle nye Passater fra Comfortline og opefter et system, der holder øje med, om føreren virker vågen og, hvis det ikke er tilfældet, slår alarm.
Udstyrslisten omfatter også særlige hovedstøtter hentet fra Touareg, forlygter med automatisk op- og nedblænding, et ”city-bremsesystem”, automatisk parkeringsfunktion og ekstra lyddæmpende sideruder.
Ti motorer - op til 23,8 km/l
Passat fås med i alt ti forskellige motorer. Alle dieselmodeller får stop-start, og det får den særlige Bluemotion (105 hk) til at køre 23,8 km pr. liter i stedet for 22,7. Bedste benzin, 1,4 TSI med Bluemotion-teknik, når op på 17,2 km pr. liter.De kraftige motorer har generelt fået en større brændstofbesparelse end de små.
Også til E85-miljøbrændstof
Særligt til taximarkedet lanceres en diesel, der er så ren, at den opfylder euro 6-miljønormen, der først træder i kraft i 2014. er man svensker eller nordmand kan man desuden købe en ætanol-model.
Genbruget af den grundliggende teknik (og dermed produktionsværktøjer) fra den foregående Passat, betyder også, at stationcaren denne gang kommer samtidig med sedanen. Tidligere har Avant-versionen, som udgør 80 procent af Passat-salget i Danmark, først været klar ca. ni måneder efter sedanen.
Den fornyede Passat lanceres i Danmark til januar.