Her er den elbil, der for alvor skal markere Renault på elbil-fronten. Zoe hedder det futuristiske køretøj, som Renault-Nissan-topchef Carlos Ghosn præsenterede på den internationale biludstilling i Paris.
Mens Fluence kun ventes bygget i 20.000-30.000 eksemplarer årligt, er ambitionen for Zoe omkring 150.000 biler årligt.
På størrelse med Clio
Forklaringen er, at Zoe er en noget mindre bil, omkring fire meter lang lige som Renault Clio. Det gør dels bilen billigere i sig selv, dels er mindre bybiler mere oplagte som elbiler end større familiebiler.
Heller ikke de tekniske oplysninger er frigivet, men det menes, at Zoe får en rækkevidde på omkring 150 km som de øvrige Renault-elbiler.
Får hurtigtladning
Zoe skiller sig ud ved både at kunne lades med almindeligt husholdningsstik, med 400 volt hurtigladning samt at kunne udskifte batteriet på få minutter, det såkaldte quickdrop.
Det er dog værd at bemærke, at Renault tøver med at indgå aftale med Better Place. Så indtil videre er det ikke givet, at dette amerikanske selskab (alene) kommer til at stå for batterilejen som hos Fluence.
Interessant er nemlig også, at Zoe ifølge oplysninger på messen i Paris vil kunne fås i versioner med og uden mulighed for batteribytte.