Ny teknologi i biler kan redde liv på vejene

Mange ulykker i trafikken kunne forhindres, hvis alle biler var udstyret med moderne sikkerhedsudstyr. Men det danske afgiftssystem står i vejen. En ny mærkningsordning skal vejlede bilisterne om de nyeste sikkerhedsteknologier.

Ny sikkerhedsteknologi kan redde liv i trafikken.  Volvos City Safety  er et af de systemer, der er blevet hædret af Euro NCAP
Bilist

Biler der selv kan bremse, forhindre en ulykke eller ringe op til alarmcentralen, kan være med til at redde liv på de danske veje. Derfor hædrer de europæiske bilklubbers sikkerhedssamarbejde, Euro NCAP, som FDM er en del af, nu de bilmærker, der har gjort noget ekstra for at redde liv på vejene ved at indføre ny sikkerhedsteknologi i bilerne. Ti bilproducenter vil fremover kunne skilte med, at de har opnået Euro NCAPs nye sikkerhedsmærkning ’Euro NCAP Advanced’.

”Med Euro NCAPs nye sikkerhedsmærkning får bilkøberne endnu bedre mulighed for at vælge den mest sikre bil. Derfor mener vi også, at det er vigtigt, at forbrugerne bliver oplyst om denne nye mærkning. Samtidig håber vi, at et initiativ som Euro NCAP Advanced vil få bilfabrikanterne til i endnu højere grad at fokusere på og udvikle nye teknologier, der kan redde liv i trafikken”, siger FDMs adm. direktør Thomas Møller Thomsen.

 De ti sikkerhedsteknologier:

  • Audi Side Assistent
  • BMW Assist Advanced eCall
  • Citroën Localized Emergency Call
  • Honda Collision Mitigation Braking System (CMBS)
  • Mercedes-Benz PRE-SAFE
  • Mercedes-Benz PRE-SAFE Brake
  • Opel Eye
  • Peugeot Connect SOS
  • Volkswagen Lane Assist
  • Volvo City Safety

Læs mere om den nye sikkerhedsteknologi

Teknologierne, der har opnået mærkningen, er alle blevet udviklet indenfor de seneste år og findes allerede i en række biler. Dog er det de færreste danskere, der har råd til at købe biler med den livreddende teknologi, og det kan i værste fald påvirke bilisternes chancer for at overleve en ulykke i trafikken.

”Registreringsafgiften er desværre en medvirkende årsag til, at de færreste danskere vil få glæde af de nyeste sikkerhedsteknologier i bilerne, da der kun er afgiftsfradrag på ganske få teknologier. Så selv de allernyeste biler på markedet bliver ikke solgt med den fulde sikkerhedspakke, fordi de færreste danskere har råd til at betale tre gange systemets reelle pris. Derfor er det nødvendigt én gang for alle at få gjort op med den danske afgiftsmodel”, siger Thomas Møller Thomsen.

Europæiske beregninger har vist, at de nye sikkerhedssystemer på årsplan kan redde tusindvis af liv.