Jaguars overdådige fødselsdagsgave til sig selv

Jaguar C-X75 byder på dramatisk design og en ny form for elbil-teknologi. Fire elmotorer og to gasturbiner udgør den overvældende teknologi-pakke.

Jaguar C-X75 var en af de mest opsigtsvækkende nyheder på Paris-udstillingen.
Nyt om biler

Det er på enhver måde en spektakulær konceptbil, som Jaguar har skabt i anledning af sit 75 års jubilæum.

Jaguar C-X75 er også helt unik set bagfra. Bagruden er en klar hilsen fra fortiden.
Jaguar C-X75 er også helt unik set bagfra. Bagruden er en klar hilsen fra fortiden.
C-X75 hedder konceptet, der både byder på dramatisk design og revolutionerende, men næppe realistisk teknologi.
Selv om konceptbilen er en hyldest i anledning af 75-året, og designelementer henter inspiration i fortiden, så peger bilen på mange måder fremad.

- C-X75 er alt det, som en Jaguar skal være. Den er bemærkelsesvædrig elegant samtidig med med at den har spændstighed og styrke som en rigtig superbil, sagde designchef Ian Callum ved præsentationen af biler.

Opladningshybrid på ny måde

Teknologisk er konceptbilen endnu mere opsigtsvækkende. Der er tale om en opladningshybrid, men på en helt ny måde.

Konceptbilen Jaguar C-X75 har en kæmpegrill med jaguaren siddende i stort format på i.
Konceptbilen Jaguar C-X75 har en kæmpegrill med jaguaren siddende i stort format på i.
Bilen er forsynet med fire elmotorer, en ved hvert hjul, og hver motor yder 195 hestekræfter. Altså 780 i alt. Drejningsmomentet er sammenlagt på 1.600 Nm, hvilket er en meget stor lastbil værdig.

I kombination med bilens lette aluminiumskonstruktion giver det fuldblodspræstationer, godt og vel endda. 0-100 km/t klares på 3,4 sekunder, og tophastigheden er 330 km i timen.

To gasturbiner

Batterierne, som må være temmelig store, giver en rækkevidde på 110 km. Men da C-X75 ikke er en ren elbil, men en opladningshybrid kan bilen fortsætte næsten i det uendelige. Energien kommer fra noget så utraditionelt som en gasturbine, som der endda er to af.

De to meget små gasturbiner, der er udviklet af firmaet Bladon Jets til lejliheden, vejer kun 35 kg stykket, men når de kommer op på arbejdshastigheden på 80.0000 omdrejninger i minuttet kan de hver især producere 70 kW (95 hestekræfter).
 
Strømmen sendes så til batteriet eller elmotorerne, men da motorerne har væsentlig højere effekt end de to turbiner, må batteriet formentlig træde til med ekstra energi, når det skal gå stærkt.


Volvo viste det samme for 18 år siden

Selv om tenikken er særdeles eksotisk og næppe realiserbar, så er det ikke første gang, den vises i en bil. Volvo viste på Paris-udstillingen i 1992 – for 18 år siden – konceptbilen ECC, der var en opladningshybrid med gasturbine.

Volvos gasturbine blev drevet af diesel,men gasturbiner er nærmest altædende.

I Jaguars tilfælde er de nok også larmende. Én ting er rotationshastigheden på 80.000 omdrejninger i minuttet, en anden er de enorme luftmængder, der skal suges ind og stødes ud. Hver turbine kræver 25.000 liter luft i minuttet, når den arbejder for fuld tryk.