Forsmag på Peugeot 208

Konceptbilen HR1 er en opvarmning til afløseren for Peugeot 207, der præsenteres om godt et år. Hybridteknikken giver 147 hk og 28,5 km pr. liter med benzinmotor.

Konceptbilen Peugeot HR1 har designelementer, vi vil se på 207s aflsøer.
Nyt om biler

Peugeot har tre store og spændende nyheder på Paris-udstillingen: Peugeot 508, 3008 Hybrid4 (verdens første dieselhybrid) og Peugeots første elbil, Ion. Men der er faktisk en fjerde nyhed, som de tre første fuldstændig skygger for: Konceptbilen HR1.

HR1 er en 3,69 meter kort SUV-type.
HR1 er en 3,69 meter kort SUV-type.
Det er en SUV-agtig minibil på 3,69 meters længde, og dermed er den for lilel til at være en forløber for Peugeots version af Mitsubishi ASX, som er annonceret til begyndelsen af 2012.

Smugkik på 208

I stedet kan HR1 ses som et varsel om Peugeot 208, der vises i produktionsklar udgave i slutningen af næste år.

Man skal særligt hæfte sig ved frontdesignet, som nok er en god lighed med fronten på 208.

Showbilen har også spændende teknik. Peugeot eksperimenterer videre med sin hybridteknik, Hybrid4, som netop er præsenteret i 3008. I 3008 er drivkraften en stor dieselmotor, mens det i HR1 er Peugeot-Citroën-koncernens kommende små benzinmotorer, der driver værket.

Trecylindret motor med 110 hk

Peugeot HR1 har firehjulstræk via Peugeots Hybrid4-teknik: En benzinmotor ved forhjulene og en mindre elmotor ved baghjulene.
Peugeot HR1 har firehjulstræk via Peugeots Hybrid4-teknik: En benzinmotor ved forhjulene og en mindre elmotor ved baghjulene.
Det er en 1,2 liters, trecylindret med i dette tilfælde 110 hestekræfter. Den lille, men højtydende benzinmotor er kombineret med en 37 hestes elmotor, formentlig ved bagakslen.

Sammenlagt råder føreren dermed over 137 hk, og alligevel får benzinbilen en rekordhøj benzinøkonomi, nemlig 28,5 km pr. liter. I CO2 hedder det 80 gram pr. km.

For dyrt til 208

Selv om benzin-hybridteknikken nu vises i en 208-forløber, er det langt fra ensbetydende med, at 208 får rigtig hybridteknik. Dertil er systemet formentlig alt for dyrt.

Hvis konceptbilen også muterer til en slags 208 SUV - en afløser for 1007? - virker det mere plausibelt, at en livsstilbil kunne bære den dyre teknik. Men det er ren spekulation.