Årets Bil i Danmark 2011 blev Ford C-Max. Det er der mange gode grunde til, og jeg deler fuldt ud begejstringen for bilen. Den nye C-Max er første skud på en stamme, der senere vil omfatte en ny Focus, denne C-Max samt en forlænget syvpersoners udgave med skydedøre – Grand C-Max.
Her og nu er det udelukkende C-Max vi har forholdt os til, og det er som nævnt heller ikke ’så ringe endda’. På tekniksiden er bilen kendetegnet ved en lang række nye motorer, der alle er stand til at få bilen til at køre rimeligt langt på literen, og som gør det til en fornøjelse at køre i bilen.
Design med naturlige funktioner
Gearkasserne kan i enkelte tilfælde suppleres med automatgearkasser af nyeste type med dobbeltkobling, og inde i bilen er indretningen moderne, med et bagsæde, der kan møbleres efter behov.
Om det er en pæn bil vil jeg ikke lægge mig helt fast på, men blot konstatere, at den har et design med mange elementer, der på hver sin måde har en naturlig funktion, men som også kan få bilen til at se lidt ’rodet’ ud. Det er givetvis noget man blot skal vænne sig til. Den ser i hvert fald moderne ud.
Pris og præstation stemmer godt overens
Prisen og den samlede økonomi er naturligvis vigtige elementer ved en bedømmelse af bilen. Hidtil har vi set på startpriserne på ca. 260.000 kr. og omkring 300.000 kr., hvis det er de nye benzin- og dieselmotorer, der er tale om. Det er ganske vidst mange penge, men stemmer alligevel godt overens med bilens præstationer. Når Motor senere tager bilen ind til en egentlig stortest, vil vi analysere økonomien i detaljer, for at afgøre, om den også på længere sigt er pengene værd. På samme måde mangler vi at se resultatet af en egentlig crashtest af bilen – det ventes i slutningen af november.
Indtil de resultater foreligger, og indtil vi har set bilen efter i alle detaljer, vil vi blot benytte lejligheden til at sige tillykke til Ford for at have skabt en bil, der peger fremad på en overbevisende facon.
Af Søren W. Rasmussen,
Bilteknisk redaktør på Motor