Forbrugerombudsmand Henrik Øe stævner nu parkeringsselskabet EuroPark for at opkræve uberettigede rykkergebyrer på parkeringsafgifter. I en sag, FDM førte på vegne af et medlem mod netop EuroPark, fastslog Højesteret ellers tidligere på året, at anbringelsen af et girokort under en bils vinduesvisker ikke nødvendigvis giver en sikkerhed for, at kontrolafgiften også når frem til modtageren. Bilister, der aldrig har set eller modtaget opkrævningen, kan derfor ikke pålægges et rykkergebyr i første rykkerskrivelse.
Med sin dom fastholdt Højesteret dermed de tidligere afgørelser afsagt af byretten og landsretten.
Fortsætter praksis trods klar afgørelse
Trods Højesterets dom har EuroPark ikke ændret sin praksis og opkræver fortsat rykkergebyrer. En fremgangsmåde der efter Forbrugermandens opfattelse er i strid med god markedsføringsskik.
"Jeg er uforstående over for, at EuroPark ikke vil ændre sin opkrævningspraksis efter Højesterets dom. Dommen fastslår klart, at anbringelse af et girokort i vinduesviskeren ikke skaber sikkerhed for, at det er modtaget. Alligevel pålægger EuroPark alle et rykkergebyr på 100 kr. ved første påmindelsesbrev," udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe bl.a. i en pressemeddelelse.
Glade for stævningen
Hos FDM er man tilfreds med, at Forbrugerombudsmanden nu stævner EuroPark.
"Dommen fra Højesteret er ganske klar. Derfor er vi også ganske uforstående overfor, at EuroPark og andre parkeringsselskaber fortsat opkræver rykkergebyrer i første påmindelse. Og derfor er vi også glade for, at Forbrugerombudsmandens viser interesse for sagen og nu stævner EuroPark,” udtaler jurist i FDM, Helle Brasch.
Stævningen bliver indbragt for Sø- og Handelsretten i København, som nu skal behandle den.
Forbrugerombudsmanden vil nu kontakte de øvrige private parkeringsselskaber for at bede dem følge Højesterets dom fra marts måned.