Syv biler kæmper om "Car Of The Year 2011"

De syv finalister til ”Car Of The Year 2011” er nu fundet. For første gang er der en elbil i mellem. Motors jurymedlem giver sin vurdering af hans syv favoritter.

Motors Peter Aaboe med det store bruttofelt til "Car Of The Year".
Nyt om biler

Processen med at kåre vinderen af den betydningsfulde titel ”Car Of The Year” er rykket et stort skridt frem, efter at den europæiske jury på 59 fagjournalister har indsnævret det store felt til syv finalister.

Elbilen Nissan Leaf har formået at komme i finalen i den europæiske "Car Of The Year"-konkurrence.
Elbilen Nissan Leaf har formået at komme i finalen i den europæiske "Car Of The Year"-konkurrence.

De syv biler er:

Alfa Romeo Giulietta
Citroën C3/Citroën DS3
Dacia Duster
Ford C-Max/Grand C-Max
Nissan Leaf
Opel Meriva
Volvo S60/Volvo V60

 

Dacia er Renaults lavpris-mærke, og fabrikken producerer sine biler i Rumænien. Dacia Duster er en lille firehjulstrækker-lignende bil, der er baseret på brug af Reanult- og Nissan-teknologi. Hverken Duster eller andre Dacia-modeller sælges i Danmark.

For de øvrige biler vedkommende kan du klikke på navnene ovenfor for at læse mere.

Aaboes liste ser således ud:

Det danske medlem af juryen, Motors Peter Aaboe, har fire af de syv finalister på sin personlige top-syv-liste (i alfabetisk rækkefølge).


Alfa Romeo Giulietta
Stil, køreglæde og fremskridt som Multiair, TCT dobbeltkoblinggearkasse, adaptiv undervogn, mærkbar øget kvalitet og et interiør midt imellem nostalgi og moderne nominerer Giulietta for mig.

Citroën C4
Anden generation af C4 har mistet særpræg, men har lagt tydelige forbedringer i kvalitet og indretning til. Desværre ikke nok til at den internationale jury ville følge mine anbefalinger.

Ford C-Max og Grand C-Max
Videreudvikling under et nyt ydre design i stedet for reel fornyelse kendetegner den fempersoners C-Max. Fornyelsen står syvpersoners-modellen med skydedøre for. Teknikken er finpudset og C-Max’erne har fortjent at gå videre.

Kia Venga
Den lille, prisbevidste Kia Venga er en tilgængelig og ærlig bil med god plads og logisk indretning. Høj aktiv og aktiv sikkerhed lagt oveni sikrede den min nominering. På den store scene kom Venga ikke igennem nåleøjet.

Mazda 5
Egentlig gælder det samme for Mazda 5 som for Ford C-Max. Solid videreudvikling og forbedret kvalitet her i et karrosseri med tilvænningsbetonet ornamentik. Mazda 5 havde fortjent en nominering.

Nissan Leaf
En hverdagsduelig elektrisk bil med plads til fire eller fem på en kortere tur og en rækkevidde på 75-150 km alt efter køremåde og brug af elektrisk ekstraudstyr fortjener anerkendelse og har fået det både her og der.

Opel Meriva
Opel Meriva er en af få kandidater, der opfylder kriteriet om at pege fremad. De baghængslede Flexdøre er et veritabelt og dristigt fremskridt. Sammen med høj kvalitet og sikre egenskaber overbeviste Meriva i begge lejre.

Vinderen offentliggøres 29. november.