Saab zoomer ind på SUV-klassen

Saab viser nu den helt færdige udgave af 9-4X, men salget i Europa begynder først til august.

Saab 9-4X er Saabs første offroader.
Nyt om biler

Det har trukket ud længe, og der er stadig ni måneder til salget begynder i Danmark og det øvrige Europa. Men nu viser Saab - på Los Angeles Auto Show - i det mindste den produktionsklare udgave af SUVen 9-4X.

Saab 9-4X har meget af karrosseriet fælles med Cadillac SRX, men designet er alligevel meget Saab'sk.
Saab 9-4X har meget af karrosseriet fælles med Cadillac SRX, men designet er alligevel meget Saab'sk.
Saabs første SUV - bortset fra den ulykkelige 9-7X - kommer sent til 4x4-festen, og bilen er da også blevet forsinket flere gange - senest på grund af Saabs betalingsstandsning, salg og rekonstruktion.

Fætter til Cadillac-SUV

9-4X skal konkurrere mod biler som BMW X3, Mercedes-Benz GL og Volvo XC60, og den deler teknik med den tilsvarende Cadillac SRX, idet begge biler er udviklet sammen, mens Saab var en del af General Motors.

Indtil videre fortæller Saab kun om to sekscylindrede benzinmotorer, og hvis der ikke kommer firecylindrede og/eller dieselmotorer, får 9-4X et stort handikap i Europa.

Saab 9-4X er en SUV i mellemstørrelse.
Saab 9-4X er en SUV i mellemstørrelse.

To V6-motorer

Grundmodellen har en 3.0 V6-motor med 265 hestekræfter, mens topmodellen er udstyret med en 2,8 liters med turbo og 300 hk. Begge varianter har en sekstrins automatgearkasse.

Firehjulstræk lader til at være standard.

Brændstoføkonomi og andre tekniske oplysninger har Saab endnu ikke oplyst ud over, at 0-100-tiderne er hhv. 9,0 og 8,3 sekunder.

Førerpladsen er i klar Saab-stil, selv om opbygningen er fælles med Cadillac. Startknappen i Saab'en sidder i midterkonsollen.
Førerpladsen er i klar Saab-stil, selv om opbygningen er fælles med Cadillac. Startknappen i Saab'en sidder i midterkonsollen.
Saab 9-4X skal sammen med Cadillac SRX bygges på en GM-fabrik i Mexico.