Nu også det: S-klasse med fire cylindre

CO2 og efterdønningerne af finanskrisen – og den teknologiske udvikling – har nu frembragt den første firecylindrede Mercedes-Benz S-klasse. Det kunne blive en dansk ministerbil.

Mercedes-Benz S250 CDI. Det er uklart, hvorfor der er vindmøller med på pr-billedet.
Nyt om biler

Der skal nok være entusiaster, der mener, at nu er verden gået af lave. Det er i hvert fald helt uhørt i over-luksusklassen at tilbyde en motor med kun fire cylindre. Otte har været normen, seks har været indstigningsmodel til nogle lande, og 12 har været det ultimative magtsymbol.

Sparemodellen bærer CDI-skiltet, der betyder diesel.
Sparemodellen bærer CDI-skiltet, der betyder diesel.
Men tidligt i 2011 lancerer Mercedes-Benz for første gang i S-klassens 60-årige historie en firecylindret model. Det sker med S250 CDI, som altså er en dieselmodel.


2,2 liter - 204 hk
 

Motoren er på 2,2 liter og yder 204 hestekræfter, og så kan den prale af en brændstoføkonomi på 17,5 km pr. liter. På CO2-sprog hedder det 149 gram.

S-klassen er den første i overluksusklassen - hvor prestige oftest betyder mere end behov og økonomi - til at få firecylindret motor.
S-klassen er den første i overluksusklassen - hvor prestige oftest betyder mere end behov og økonomi - til at få firecylindret motor.
På papiret er der nu intet galt med bilens præstationer: med sine 500 newtonmeter accelererer den to ton tunge bil fra 0 til 100 km/t. på 8,2 sekunder og har en topfart på 240 km/t.

Mercedes-Benz forventer langt overvejende at sælge den nye Blue Efficiency-model i Europa, både til private og flådekunder.

 

Ren nok som taxi

 

I Danmark opfylder den nye S-klasse rigeligt de nye miljøkrav til hyrevogne, der skal køre mindst 16,1 km pr. liter diesel. Det moderate forbrug kan også gøre bilen acceptabel som f.eks. tjenestebil for danske ministre.

Den 2,2 liters dieselmotor har totrins turbolader og et drejningsmoment på hele 500 newtonmeter.
Den 2,2 liters dieselmotor har totrins turbolader og et drejningsmoment på hele 500 newtonmeter.
Mens BMW ingen planer har om at følge efter med en firecylindret 7-serie, så er Audi – fra 2012 - på vej med en firecylindret benzinudgave af A8 – her dog tilsat en lille elmotor, så der bliver tale om hybridteknik.