Cadillac i lommeformat

Luksusmærket Cadillac gør oprør mod sin egen tradition ved at præsentere en lille bitte bil med tre cylindre.

Cadillac Urban Luxury er på størrelse med en Toyota Yaris.
Nyt om biler

Tiderne skifter. Det er kun otte år siden, at General Motors luksusmærke Cadillac præsenterede en gigantisk bil med navnet Sixteen og udstyret med en 13-liters, V16-motor med 1.000 hestekræfter.

Cadillac Urban Luxury havde verdenspremiere på biludstillingen i Los Angeles 17. november.
Cadillac Urban Luxury havde verdenspremiere på biludstillingen i Los Angeles 17. november.
Det var en konceptbil, men det var ret tæt på, at den var blevet til noget. Men så gik det skidt for GM og verden, og benzinpriserne steg. Sixteen blev ikke til noget.

3,84 meter kort

Nu viser Cadillac endnu en opsigtsvækkende konceptbil, og den er det diametralt modsatte af Sixteen: Urban Luxury Concept er en 3,84 meter kort hatchback med plads til fire og noget så ydmygt som en trecylindret motor.

Drivkraften er en 1,0 liters benzinmotor og kunne såmænd godt komme fra Opel. Motoren er turboladet, kombineret med en lille elmotor og driver hjulene via en dobbeltkoblings-gearkasse.

Cadillac flirter med tanken om at bygge en meget lille bybil. Urban Luxury er blot 3,84 m lang.
Cadillac flirter med tanken om at bygge en meget lille bybil. Urban Luxury er blot 3,84 m lang.
Ved amerikansk bykørsel anslås bilen at kunne køre 24 km pr. liter.

En bil af den størrelse er praktisk i storbyer i Europa og Asien, men selv i dele af USA, Los Angeles fremhæver Cadillac selv, kan det være vanskeligt at parkere.

Seriøse overvejelser

Er Urban Luxury Concept andet end et koncept? Det siger Cadillac ikke direkte, men der er åbenbart seriøse overvejelser bag:

- Godt nok er den lille i størrelse, men dette koncept er en udforskning af, hvad Cadillac kunne forandre sig til i fremtiden, sagde mærkets marketingchef Don Butler, da bilen havde verdenspremiere på Los Angeles-udstillingen.

Det udvendige design virker da heller ikke mere outreret, end at konceptet med modifikationer kunne bygges, og kabinen ligner mere en produktionsbil end en legetøjs-konceptbil.

Amerikanerne er ved at vænne sig til små biler. Mini sælger godt, Toyota Yaris er ikke helt ualmindelig på øst- og vestlysten, Ford lancerer Fiesta i USA, og Fiat er på vej med Fiat 500.