To sølle stjerner. Mere bliver det ikke til for kinesiske Landwind, der netop har været til sikkerhedseksamen - og dumpede med et brag.
En frisk kollisionstest fra testorganisationen Euro NCAP viser et katastrofalt resultat for den ellers forbedrede CV9-model, der er en sekspersoners multibil i stil med Opel Zafira.
Det er længe siden, at et så ynkeligt resultat er set i en europæisk sikkerhedstest. Filmen fra frontaltesten viser en bil, der ikke kan tåle mosten. Karrosseriet er lige på kanten af at kollapse, så ved et sammenstød med blot lidt højere fart risikerer bilen at bryde fuldstændig sammen. I testen trænger forhjulet faretruende langt ind i kabinen, og føreren får alvorlige kvæstelser i brystet.
Desuden er det småt med sikkerhedsudstyr. Antiskrid-systemet ESC og gardinairbags fås slet ikke.
Har tidligere fejlet i crashtest
”Der er ikke første gang, Landwind falder igennem. For fem år siden brød en af deres firehjulstrækkere fuldstændig sammen i en test udført af FDMs tyske søsterklub, ADAC, hvorefter fabrikken stak halen mellem benene. Lad os håbe, at de andre kinesiske bilproducenter kan gøre det bedre, når de første elbiler dukker op i Danmark,” siger den danske repræsentant i Euro NCAP og bilteknisk redaktør på Motor, Søren W. Rasmussen.
Den europæiske importør har lanceret bilen i Holland til en pris 33 procent under Zafiras og vil udvide med Belgien, Italien og Tyskland. Ingen har så vidt FDM har kunnet få oplyst tænkt sig at sælge Landwind i Danmark.
Firmaet bag Landwind, Jiangling, er et lille og uerfarent firma, der ikke er blandt Kinas 20 største bilproducenter.