Hyundai-Kia er nu det største asiatiske bilproducent i Europa, efter at den koreanske koncern har overhalet Toyota, som har haft den position siden sin entré her i 1960erne.
Hyundai Motor Group, der inkluderer Kia-mærket, havde i årets første ti måneder en fremgang i Europa på 4 procent, mens Toyota, inklusive Lexus, faldt 15 procent.
På ti måneder solgte Hyundai 521.369 biler, mens Toyotas tal var 511.754. Det giver ifølge bilsammenslutningen ACEA en markedsandel på hhv, 4,5 og 4,4 procent.
Tilbagekaldelser og skrotordning
Toyotas europæiske tilbagegang tilskrives bl.a. de mange tilbagekaldelser tidligere på året, mens både Hyundai og Kia har nydt godt af skrotningsordninger og stilskud til nye biler i mange europæiske lande.
Brancheeksperter peger på, at Hyundai-Kia har udsigt til at vokse endnu mere, da koncernen har en del nye modeller på vej, som i høj grad er udviklet direkte for europæiske kunder.
Det gælder i 2011 bl.a. Kia Picanto, Kia Rio-afløseren, Kia Optima, Hyundai i40 og Hyundai ix30.