Nødbremse redder mange liv

Nye sikkerhedssystemer, der automatisk kan hugge bremserne i, bliver en betydelig sikkerhedsgevinst, viser den første undersøgelse af teknikken i daglig brug.

De nyeste sikkerhedsudstyr holder øje med biler foran og kan gribe ind, hvis der er fare på færde.
Bilist

Bilindustriens nyeste sikkerhedsudstyr vil få stor betydning for virkelighedens trafiksikkerhed. De nye, automatiske nødbremsesystemer giver lige så stor sikkerhedsgevinst som airbags og antiskrid-system (ESC).

De nyeste nødbremsesystemer kan bremse for fodgængere. Volvo har det, og BMW lancerer det formentlig næste år.
De nyeste nødbremsesystemer kan bremse for fodgængere. Volvo har det, og BMW lancerer det formentlig næste år.
En svensk undersøgelse af trafikulykker, hvor autobremsning har været i aktion, viser, at teknologien kan forhindre 20 procent af alvorlige personskader ved kollisionsulykker. Når det gælder bagendepåkørsler er reduktionen i alvorlige piskesmældslæsioner 30 procent.

– Vor forskning viser at de systemer, som har størst potentiale til at mindske trafikskader, er automatiske bremsesystemer. Men også systemer, som advarer om utilsigtet vognbaneskift eller om biler i den blinde vinkel kan have en positiv effekt, siger trafikforskningschef i forsikringsselskabet Folksam, Anders Kullgren.

Første undersøgelse

Det er formentlig første gang, at sikkerheden i virkelig trafik har været undersøgt. Det var også Folksam, der først dokumenterede effekten af antiskridsystemet ESC.

Hvis svenske forhold kan overføres til danske, betyder det, at der årligt kan spares omkring 50 liv ud af 300, hvis alle biler havde teknikken.

Meget dyrt

Nødbremser er endnu mere sjældne i Danmark end i Sverige, hvor 26 modeller kan fås med teknologien. I Sverige er udstyret dyrt, omkring 16.000-20.000 kr., men prisen i Danmark er omkring den tredobbelte på grund af afgifter.

Under alle omstændigheder begrænses udbredelsen af, at udstyret i almindelighed kun fås til dyre og meget dyre biler. Billigste mulighed i Sverige er Honda CR-V, Honda Accord, Toyota Avensis og VW Passat.

Advarer og griber ind

Sikkerhedsudstyret virker ved, at radar, kameraer og lasere holder øje med trafikken, og systemet vil først advare føreren og ”armere” sikkerhedssystemerne. Hvis føreren nu trykker halvhjertet på bremsepedalen, vil bilen af sig selv bremse for fuld kraft.
 
Reagerer føreren ikke, vil automatikken - på et meget sent tidspunkt - af sig selv hugge bremsen i for fuld kraft. Det sidste gælder dog kun de nyeste systemer.

Stopper helt ved 35 km/t

Ved hastigheder op til 35 km/t. kan kollisioner ofte helt undgås, og ellers nedsættes hastigheden med 35 km/t inden sammenstødet.

Volvo har i Danmark det såkaldte City Safety som standard på S60, V60 og XC60. City Safety er en ”light”-udgave styret af laser, mens det forkromede system, der ved hjælp af radar kan bremse bilen fuldautomatisk i flere situationer, koster omkring 45.000 kr.

Volvo har netop fået danske motorjournalisters ærespris for de to sikkerhedsteknologier.