FDM smadrer Nissan

Blandt de seneste 14 Euro NCAP-testede biler havde FDM valgt én af bilerne, der måtte lade livet i sikkerhedens tjeneste.

Nissan Micra Euro NCAP crashtest 2010
Bilist

Den uafhængige testorganisation EuroNCAP har gennem de seneste 10 år været en væsentlig spiller i bestræbelserne på at hæve bilers sikkerhedsniveau. De krav, som EuroNCAP stiller til bilerne, er langt mere vidtgående end de minimumskrav, som følger af EU’s regler for typegodkendelser.

En bilproducent, der ønsker succes for sin bilmodel, skal med andre ord ikke blot opfylde lovens minimumskrav, men også være klar til at håndtere kravene fra EuroNCAP. Samt den store synliggørelse af bilernes reelle sikkerhedsniveau, som følger med bilklubberne og forbrugerorganisationernes uafhængige samarbejde om bilernes sikkerhed gennem Euro NCAP.

FDM har gennem det verdensomspændende bilklubsamarbejde FIA indflydelse på arbejdet i Euro NCAP, og det er således FDM, der de seneste tre år har haft ansvar for udvælgelsen af den bil, som bilklubberne ønsker testet.

FDM valgte Nissan Micra

FDM har valgt at sætte fokus på sikkerheden i de små biler, da de udgør en stadig stigende andel af nyvognssalget, og fordi det er her, bilfabrikkerne fra tid til anden prioriterer pris højere end sikkerhed.

I år er FDMs valg faldet på den nye udgave af Nissan Micra. En bilmodel, der historisk set ikke har leveret topkarakterer i crashtest og heller ikke gør det i nyeste version. Det blev til fire ud af fem mulige stjerner - hvilket er bestået, men ikke ”bedst i klassen”. Den manglende sidste stjerne betyder også, at bilen ikke får glæde af det særlige afgiftsfradrag på 2.100 – 3.600 kr. for biler, der opnår topkarakter.