Samarbejder er der masser af i bilindustrien, og særligt når det gælder varevogne, er der en livlig bytte-bytte-købmand, men nu skal Fiat og Opel for første gang samarbejde om varevogne.
Det er aftalt, at Fiat Doblo skal bygges i en Opel-udgave, både som ren varevogn og i en personbilsudgave.Combo er ni år gammel
Den nye Fiat-Opel skal erstatte Opels egen Combo, der stammer helt fra 2001 og udgår af produktion næste efterår. Den Corsa-baserede varevogn har dog aldrig været den store succes, og produktionen faldt fra 57.000 i 2008 til 30.000 i 2009.
Opel vil fortsat kalde sin model for Combo.
Skal bygges i Tyrkiet
Den nye model udvikles af Opel-designere i Tyskland samarbejde med Fiats designere og teknikere i Italien. Der er ingen oplysninger om, hvor forskellige den nye Combo og Doblo bliver, men traditionelt ofrer bilfabrikkerne meget lidt på at differentiere varebiler, når de sælges til en anden bilproducent.
Da den nye Doblo er væsentlig større end dagens Opel-varevogn, må det forventes, at den næste Combo også vokser meget. I personbilsudgaven giver det mulighed for en Combo med syv pladser.
Fiat skal fremstille bilen på den fabrik i Tyrkiet, hvor Doblo i dag kommer til verden. Aftalen omfatter produktion af ”mindst” 250.000 Opel-versioner, men det fremgår ikke over hvor mange år.
Renault leverer også til Opel
I forvejen samarbejder Opel med Renault om store varevogne, idet Renault leverer en Opel-udgave af Trafic og Master kaldet henholdsvis Vivaro og Movano.
Samtidig har Fiat et varevognssamarbejde med PSA (Peugeot-Citroën), bl.a. i form af de identiske Scudo/Expert/Jumpy, og partnerne har indtil nu været fælles om multibilerne Ulysse/806/C8.