Europas største bilproducent har længe været skeptisk over for elbiler, men nu skruer VW for alvor op for strømmen.

Førende i 2018
VW er dermed ikke med på første bølge, men proklamerer at firmaet vil være verdens førende elbilproducent i 2018. Til den tid forventes tre procent af firmaets salg at være batteridrevne elbiler. Det er dog en mindre procentdel end Renault, som spår fem-ti procent.
VW har en ganske lang elbil-erfaring, idet mærket allerede eksperimenterede med en eludgave af Golf 1 i 1970erne og var meget aktiv under den forrige elbilbølge i 1990erne med konverterede Golf IIIere. Et større antal City Stromere baseret på Golf 3 kom i daglig drift i storskalaforsøg.
Motor har prøvet en af de første 50 prototyper, der har den skræmmende stykpris på 1,9 mio. kr. eksklusive moms og afgifter.
Velfungerende

Den lydløse kørsel og den kraftige, lineære acceleration er som hos alle andre rigtige elbiler. Køreegenskaberne er i den gode ende, for vægten af de 315 kg batterier er der kompenseret fint for i affjedringen.
Motorbremsning i fire trin
To ting skiller Golfen ud: Den ene er muligheden for fire niveauer af motorbremsning - jo hårdere bremsning, jo større opsamling af energi. Antallet af trin bliver formentlig reduceret i produktionsudgaven.
Den anden er de tre køreprogrammer. Ud over standard-indstillingen er der ”normal” med lidt lavere motorydelse og topfart og ”range+” med endnu lavere motoreffekt og topfart samt frakobling af aircondition.
Rækkevidden er officielt 150 km, men som hos andre elbiler afhænger virkeligheden i høj grad af kørestil og brug af varme og køling. VW forventer, at batteriudviklingen frem til 2014 vil blive udnyttet til at øge bilens rækkevidde; ikke til at sænke vægt og volumen, som andre bilproducenter vil.
VW Golf Blue-e-motion har en motor på 85 kW/115 hk, der giver en 0-100-tid på 11,8 sekunder. Topfarten er begrænset til 135 km/t. Batteriet indeholder 26,5 kWh energi.
VWs elbil-planer:
Up: 2013
Golf: 2014
Jetta: 2014
Dertil kommer nogle af VWs kinesiske modeller, der lanceres i Kina fra 2013.
VWs elbil-planer: