Farvel til fem cylindre

Det er nu slut med Volvos karakteristiske femcylindrede benzinmotorer, der sammen med 850-modellen blev et vendepunkt i Volvos historie. Det er euro 5-miljøkravene, der nu tager livet af klassikeren.

Volvo 850 var i 1991 første model med den femcylindrede motor.
Nyt om biler

Miljøkrav har taget livet af en motorlegende. Efter knap 20 år dropper Volvo sin femcylindrede motorfamilie.

Volvo 850 kan synes firkantet i dag, men den var et markant designskifte for Volvo i 1991.
Volvo 850 kan synes firkantet i dag, men den var et markant designskifte for Volvo i 1991.
Her fra nytår kan de benzindrevne, femcylindrede motorer ikke opfylde de nyeste miljøkrav, kaldet euro 5, da Volvo har valgt ikke at videreudvikle motorfamilien. Ud over problemet med udstødningens renlighed gør fem cylindre i stedet for fire det ikke ligefrem lettere at sænke brændstofforbrug og CO2-udslip.

De sidste er på tilbud

De allersidste eksemplarer er 2,5T med 231 hestekræfter, som er på tilbud i en V70 til lidt over 500.000 kr. Bilen (og motoren) må i begrænset styktal sælges på dispensation i 2011, selv om motoren kun opfylder euro 4-grænserne. Benzinøkonomien er kun lidt over 10 km pr. liter.

Den originale femcylindrede motor her i en 2,3 liters udgave. Den havde fire ventiler pr. cylinder.
Den originale femcylindrede motor her i en 2,3 liters udgave. Den havde fire ventiler pr. cylinder.
Den femcylindrede motor kom til verden sammen med 850-modellen i 1991 og udgjorde tilsammen den største revolution i Volvos historie. Ud over den nye motorfamilie med et ulige antal cylindre var den velkørende 850er en markant forandring fra de daværende 740- og 940-serier.

850 adskilte sig bl.a. ved at få forhjulstræk i stedet for baghjulstræk, og den femcylindrede motor var anbragt på tværs.

Særlig motorlyd

Motoren, der har eksisteret med slagvolumen på både 2,0, 2,3, 2,4 og 2,5 liter og i et hav af ydelser på op til godt 300 hestekræfter, er især blevet kendt for sin særlige lyd, som de fleste har syntes, var et plus for bilen.

Volvo-motoren har været brugt i næsten alle modeller inkl. de lille S40/V50-familie, og den har også fundet vej til enkelte modeller fra Volvos hidtidige ejer, Ford. Det gælder bl.a. Ford S-Max og Ford Focus ST.

Erstattes af Ford-motor

De femcylindrede benzinmotorer erstattes af en ny familie af firecylindrede Ford-motorer med direkte indsprøjtning. I Fords egne modeller kaldes de Ecoboost.

De femcylindrede dieselmotorer, som også er Volvos egen konstruktion, er blevet opgraderet til euro 5 og fortsætter i produktion, og det vil også stadig være muligt at få en Volvo med sekscylindret benzin-rækkemotor.

Og så viser det sig faktisk, at den femcylindrede benzinmotor alligevel lever videre i det stille. En særlig udgave er modificeret til at klare miljøkravene, nemlig i form af 2.5 FT Flexifuel Turbo, som er beregnet til at køre på op til 85 procent ætanol. Denne model er primært til det svenske hjemmemarked.