Det danske bilafgiftssystem er endnu engang kommet under massiv beskydning. Afdækningen af et to-prissystem, hvor leasingselskaber betaler én afgiftspris og private bilkøbere en anden, højere pris for nye såvel som brugte importerede biler viser med al tydelighed, hvor uholdbare bilafgifterne reelt er.
SKAT har meddelt, at de nu vil lave en fokuseret indsats, der skal stoppe dem, der er gået over stregen i ønsket om lavest mulige afgifter. Det vil dog næppe ændre leasingselskabernes muligheder for lavere afgifter, da deres muligheder er en del af EU-samarbejdet, men vil givetvis stoppe nogle af de bilforhandlere, der netop for at holde på privatkunderne har følt sig presset til at sælge lidt for mange demobiler. I sidste ende vil det blot blive til endnu en uskøn lap på det kludetæppe, som bilafgiftsreglerne har udviklet sig til.
Forskelsbehandling
Konsekvensen af leasingmodellen er et stort provenutab for statskassen og forskelsbehandling mellem ejere og leasere. I stedet for endnu en virkningsløs lappeløsning mener FDM, at det er på høje tid at tage fat på en grundlæggende reform af bilafgifterne. Den gode nyhed er tilmed, at det kan lade sig gøre, uden det koster statskassen mere, end der i øjeblikket alligevel forsvinder med leasingbilerne.
Sådan kan det gøres
FDM foreslår, at der påbegyndes en gradvis sænkning af registreringsafgiften og samtidigt indførsel af en ny årlig afgift for de nye biler. Hvis registreringsafgiften sænkes til 30 procent af det nuværende niveau, vil en årlig teknisk afgift i gennemsnit skulle udgøre 10.000 kr. per bil - mindre for miljøvenlige og sikre biler, mere for andre biltyper. Ordningen bør kun gælde nye biler, mens ejere af eksisterende biler, der er betalt fuld afgift af, kan fortsætte med den hidtidige grønne ejerafgift/vægtafgift. En sådan afgiftsmodel vil have flere fordele:
Det vil være muligt aktivt at fremme miljøvenlige, sikre biler - og ikke blot som nu kun fremme de allermindste. En teknologineutral afgiftsmodel vil også kunne sikre udbredelse af alle typer teknologi, der kan bidrage til at reducere bilernes påvirkning af miljøet - og ikke blot som nu fastfryse en situation, hvor der ventes på el- og brintbilerne. Modellen, som FDM foreslår, vil også kunne beskytte brugtvognsmarkedet ved, at de eksisterende biler, der har betalt høj registreringsafgift bibeholder den lavere årlige ejerafgift. De er dermed er relativt dyrere at købe, men til gengæld billigere at have end de nye.
Tiden er kommet til, at der stilles et folkeligt krav til politikerne om en bilafgiftsreform. FDM ved, hvor vi skal hen - nu mangler vi blot handlekraftige politikere, der tør tage bolden op.