På sin fire års fødselsdag til marts får Mercedes-Benz C-klasse en større opdatering. Ansigtsløftningen er ikke særlig tydelig udefra, men omkring 2.000 dele - primært i motoren - er nye.
![2011-udgaven af C-Klassen kendes bl.a. på kørelyslygterne allernederst. Motorhjelmen er nu af aluminium.](/sites/default/files/d6images/mercedes-benz-c-klasse-2011-for.jpg)
Alle er "Blue efficiency"
Alle C-klasse-modeller kaldes nu Blue Efficiency, der er Mercedes-Benz’ langt-på-literen-etiket.
Den mest nøjsomme model er C 220 CDI, som med sin 2,1 liters motor på 170 hestekræfter kører 22,7 km pr. liter.
En mere markant kombination af økonomi og kraft er C 350, hvor V6-benzinmotoren nu yder 306 hestekræfter, men alligevel klarer at køre 14,7 km/l.
![Forskellen på Avantgarde-linjen (her) og Elegance-linjen (øverst) er blevet mere markant, men mest i kabinen.](/sites/default/files/d6images/mercedes-benz-c-klasse-front.jpg)
Motorhjelm af aluminium
Et lille bidrag til den bedre brændstoføkonomi kommer fra motorhjelmen, der nu er af aluminium i stedet for stål og dermed vejer mindre.
Udvalget af såkaldt telematik-udstyr er udvidet betragteligt, og bestiller man C-klassen med Command Online, kan man via ens egen telefon og den store farveskærm i instrumenthuset bl.a. gå på internettet.
![Bagtil er lygterne og kofangeren modificeret en smule.](/sites/default/files/d6images/mercedes-benz-c-klasse-2011-bag.jpg)
Navigation kan eftermonteres
Der er flere muligheder for navigationsudstyr, og de billigste er faldet i pris. Samtidig kan de nu eftermonteres, hvilket burde gøre originalt navigationsudstyr væsentlig mere opnåelig i Danmark, hvor fabriksmonteret udstyr beskattes hårdt.
![Læderrat (af en ny type) er nu standard på C-klassen. Det burde det nok have været for længst.](/sites/default/files/d6images/mercedes-benz-c-klasse-2011-rat.jpg)
Den officielle premiere på den fornyede C-Klasse finder sted på Detroit-udstillingen midt i januar.