Mercedes C-klasse med internet ombord

Mercedes-Benz C-Klasse har fået en større ansigtsløftning, der bl.a. inkluderer mere nøjsomme motorer og nye it-systemer med mulighed for internetadgang.

Mercedes-Benz C-klasse i 2011-udgaven har premiere på Detroit-udstillingen.
Nyt om biler

På sin fire års fødselsdag til marts får Mercedes-Benz C-klasse en større opdatering. Ansigtsløftningen er ikke særlig tydelig udefra, men omkring 2.000 dele - primært i motoren - er nye.

2011-udgaven af C-Klassen kendes bl.a. på kørelyslygterne allernederst. Motorhjelmen er nu af aluminium.
2011-udgaven af C-Klassen kendes bl.a. på kørelyslygterne allernederst. Motorhjelmen er nu af aluminium.
Først og fremmest er får alle baghjulstrukne modeller stop-start-teknik, og samtidig er motorerne forbedret, så C-klassen kører længere på literen. Medvirkende til det er, at alle modeller har fået højere gearing.

Alle er "Blue efficiency"

Alle C-klasse-modeller kaldes nu Blue Efficiency, der er Mercedes-Benz’ langt-på-literen-etiket.

Den mest nøjsomme model er C 220 CDI, som med sin 2,1 liters motor på 170 hestekræfter kører 22,7 km pr. liter.

En mere markant kombination af økonomi og kraft er C 350, hvor V6-benzinmotoren nu yder 306 hestekræfter, men alligevel klarer at køre 14,7 km/l.

Forskellen på Avantgarde-linjen (her) og Elegance-linjen (øverst) er blevet mere markant, men mest i kabinen.
Forskellen på Avantgarde-linjen (her) og Elegance-linjen (øverst) er blevet mere markant, men mest i kabinen.
Stort set alle modeller kan nu leveres med det syvtrins automatgear.

Motorhjelm af aluminium

Et lille bidrag til den bedre brændstoføkonomi kommer fra motorhjelmen, der nu er af aluminium i stedet for stål og dermed vejer mindre.

Udvalget af såkaldt telematik-udstyr er udvidet betragteligt, og bestiller man C-klassen med Command Online, kan man via ens egen telefon og den store farveskærm i instrumenthuset bl.a. gå på internettet.

Bagtil er lygterne og kofangeren modificeret en smule.
Bagtil er lygterne og kofangeren modificeret en smule.
Forbedringen betyder også, at bluetooth-forbindelse mellem telefon og bil er standard, så f.eks. sms-beskeder kan vises på bilens skærm.

Navigation kan eftermonteres

Der er flere muligheder for navigationsudstyr, og de billigste er faldet i pris. Samtidig kan de nu eftermonteres, hvilket burde gøre originalt navigationsudstyr væsentlig mere opnåelig i Danmark, hvor fabriksmonteret udstyr beskattes hårdt.

Læderrat (af en ny type) er nu standard på C-klassen. Det burde det nok have været for længst.
Læderrat (af en ny type) er nu standard på C-klassen. Det burde det nok have været for længst.
Ti nye sikkerhedssystemer kan købes til C-klassen, blandt andet døsigheds-alarm, advarsel mod biler i den blinde vinkel og nødbremsesystemet Disctronic Plus.

Den officielle premiere på den fornyede C-Klasse finder sted på Detroit-udstillingen midt i januar.