2010 var et turbulent år for Saab, der sidste nytår var ved at blive lukket af sin daværende ejer, General Motors. I absolut 11. time overtog det lille hollandske sportsvognsfirma Spyker Cars med ukendt pengehjælp det svenske mærke.
Men selv om Saab har knoklet for at blive et selvstændigt mærke og komme ud af betalingsstandsningens skygge, så er der nærmest ikke solgt nogen biler.
Lidt under 32.000 biler blev det til på verdensplan i 2010, oplyser branchebladet Automotive News. Det er endnu færre end Saab troede indtil oktober, hvor forventningen var 45.000.
Færre end året før
De 32.000 er endnu færre end jammeråret 2009, hvor 40.000 biler blev indregistreret. Et nichemærke som Porsche ligger omkring 100.000 biler årligt.
Men Saabs nye ejer og bestyrelsesformand, Victor Muller er stadig optimistisk og henviser til, at salget i fjerde kvartal blev på over 11.000 biler, et plus på 129 procent i forhold til året før.
Victor Muller henviser bl.a. til, at lagerbeholdningen af færdige biler har været kørt helt ned, og så er det svært at sælge biler, særligt i USA.
I år skal der sælges 80.000 biler og næste år 120.000 siger Victor Muller.
To nye i år og én i 2012
Den nye 9-5 blev lanceret sidst i 2010, og til foråret kommer SUVen 9-4X, som dog næppe vil bidrage afgørende til en fremgang. En stationcar af 9-5X kommer til efteråret, og vil være en vigtig model i Europa.
Afgørende vil være den helt nye og delvis hjemmelavede 9-3, som kommer i 2012.