Tæt på fem meter i længden måler den udgave af VW Passat, som Volkswagen nu lancerer i USA.

"New Midsize Sedan"
Bilen har hidtil været kendt under kodenavnet New Midsize Sedan, men det endte altså med, at bilen får samme navn som i Europa.
Den amerikanske Passat måler 4,87 meter i længden, hvilket er ti cm mere end den nye og forrige EU-version. Bredden er øget med to cm og akselafstanden med ni cm til i alt 2,80 meter.

Den konkurrence betyder også et markant prisfald. Da den hidtidgie Passat udgik i USA for to år siden, kostede bilen fra 27.000 dollar. Nu hedder fraprisen 20.000 dollar.
Også til Kina
Samtidig skal bilen i samme størrelse produceres og sælges på det vigtige kinesiske marked, hvor der også kræves forstørrede biler.
Hverken amerikanerne eller kineserne får en stationcarudgave.

Skal bygges i USA
Bilen skal som den første VW i flere årtier bygges i USA, nemlig på en nybygget fabrik i Chattanooga i staten Tennessee.
Den lokale produktion og tilpasningen af bilerne til lokal smag er en vigtig del af Volkswagens strategi om at blive verdens største bilproducent i 2018.