Passat i kæmpestørrelse

Den fornyede VW Passat kommer i en forstørret udgave - men kun til amerikanere og kinesere.

VW Passat i USA-udgaven er ti cm længere end den europæiske.
Nyt om biler

Tæt på fem meter i længden måler den udgave af VW Passat, som Volkswagen nu lancerer i USA.

Den amerikanske VW Passat har samme design som den fornyede europæiske udgave.
Den amerikanske VW Passat har samme design som den fornyede europæiske udgave.
Den store Passat er VWs store nyhed på årets North American International Auto Show i Detroit.

"New Midsize Sedan"

Bilen har hidtil været kendt under kodenavnet New Midsize Sedan, men det endte altså med, at bilen får samme navn som i Europa.

Den amerikanske Passat måler 4,87 meter i længden, hvilket er ti cm mere end den nye og forrige EU-version. Bredden er øget med to cm og akselafstanden med ni cm til i alt 2,80 meter.

Vokseværket - 10 cm i længden og 9 i akselafstanden - ses primært på større bagdøre.
Vokseværket - 10 cm i længden og 9 i akselafstanden - ses primært på større bagdøre.
Vokseværket, som langt overvejende kommer bagsædet til gode, skal gøre Passat mere konkurrencedygtig over for lokale bestsellere som Toyota Camry og Honda Accord.

Den konkurrence betyder også et markant prisfald. Da den hidtidgie Passat udgik i USA for to år siden, kostede bilen fra 27.000 dollar. Nu hedder fraprisen 20.000 dollar.

Også til Kina

Samtidig skal bilen i samme størrelse produceres og sælges på det vigtige kinesiske marked, hvor der også kræves forstørrede biler.

Hverken amerikanerne eller kineserne får en stationcarudgave.

Bagsædet i den amerikanske (og kinesiske) Passat er vokset mar-kant, når det gælder benpladsen og måske også lidt i bredden.
Bagsædet i den amerikanske (og kinesiske) Passat er vokset mar-kant, når det gælder benpladsen og måske også lidt i bredden.
Den amerikanske Passat får motorer, som virker uvante og gammeldags set med europæiske øjne: femcylindret 2.5 benzin med 170 hk og VR6 benzin med 280 hk. Et dieselalternativ med Add Blue-rensesystem tilbydes også, og også her lyder det som fortid set fra Europa: 2.0 TDI med 140 hk.

Skal bygges i USA

Bilen skal som den første VW i flere årtier bygges i USA, nemlig på en nybygget fabrik i Chattanooga i staten Tennessee.

Den lokale produktion og tilpasningen af bilerne til lokal smag er en vigtig del af Volkswagens strategi om at blive verdens største bilproducent i 2018.