Omtalen af den indiske mikrobil Tata Nano overgik mange gange den, som blev luksusmærket Rolls-Royce til del, da Tata i 2008 præsenterede Nano som verdens billigste bil.
Men Nano er stadig et særdeles sjældent syn i den indiske trafik, og trods sin meget lave pris har salget slet ikke kunnet leve op til berømmelsen.I november styrtdykkede salget ifølge branchebladet Automotive News med 85 procent til blot 509 enheder. I december gik det dog rask fremad til ca. 5.700 efter en omfattende tv-reklame, billig servicekontrakt og lancering af bilen i alle Indiens delstater.
Tilbagegang siden juli
Men de 5.700 er stadig langt under de 9.000, der blev solgt i juli.
De lave og svingende salg tilskrives bl.a. kraftige prisstigninger (fra oprindelig 14.500 kr. til nu 19.000 kr. for den billigste variant) samt bekymringer om den spinkle bils sikkerhed.
Tata har ambitioner om at sælge en lidt større og bedre udstyret Nano i Europa, men der er for tiden ingen konkrete planer.