Daihatsu har i adskillige år været fraværende som nybilsmærke i Danmark, og nu opgiver mærket helt at være til stede i Europa.
Officielt slutter salget i januar 2013.Daihatsu solgte i 2007 59.000 biler i Europa, men det faldt til blot 19.000 sidste år.
Høj yenkurs og miljøkrav
Det dårlige salg skyldes blandt andet den høje yenkurs, siger Daihatsu. Men samtidig har mini-mærket haft sværere og sværere ved at profilere sig og er kommet i klemme med andre mærkers lancering af små biler med god brændstoføkonomi.
Desuden anser Daihatsu det for dyrt at skulle tilpasse sine motorer til kommende europæiske miljøkrav.
Ejet af Toyota
Daihatsu er ellers 100 procent ejet af Toyota Motor Corp., men Daihatsu og Toyota har fuldstændig fravalgt at samarbejde om salg og markedsføring.
Der har ellers i perioder været forlydender om, at Daihatsu kunne bruges som Toyotas billigmærke som konkurrent til andre discountmærker, bl.a. Renaults Dacia.
Daihatsu vil nu koncentrere sig om sit hjemmemarked og lande i Sydøstasien, hvor mærket har produktion, bl.a. Indonesien og Malaysia.
I Danmark repræsenteres Daihatsu af International Motors i Helsingborg, men selskabet har ikke markedsført Daihatsu i Danmark i en del år.