Ferraris forrygende firtal

En helt ny og noget anderledes Ferrari med firehjulstræk har set dagens lys. FF hedder den model, der skal afløse 612 Scaglietti. Kernen i det hele er stadig en V12-motor.

Ferrari FF er næsten fem meter lang; 4,91 meter.
Nyt om biler

Den stejlende hingst rider mod nye tider. Ferrari har løftet sløret for en banebrydende ny V12-model, der slet og ret hedder FF. De to bogstaver står for fire sæder, firehjulstræk.

Under motorhjelmen på Ferrari FF ligger en V12-motor.
Under motorhjelmen på Ferrari FF ligger en V12-motor.
Det er ikke nyt, at der er et bagsæde i en Ferrari, men mærket har aldrig før haft en firehjulstrukket model.

Det er også uvant, at Ferrari allerede i andet afsnit af meddelelsen gør opmærksom på, at der er plads til fire voksne og at bagagerummet er på 450 liter. Og lægger man bagsædet ned, udvides det til 800 liter.

Første med firehjulstræk

Det kunne næsten lyde som en omtale af en lille familiestationcar. Men bare rolig. Det fortsætter med Ferraris kerneværdi, køreegenskaberne, og her er der afgørende nyt: FF bliver første Ferrari med firehjulstræk.

Ferrari tillader sig at kalde det verdens mest avancerede firehjulstræk, som fungerer ved hjælp af intelligent tilpasset momentfordeling til hvert hjul. Som udgangspunkt sender 4RM-systemet kræfterne til baghjulene, men forhjulene kan også tages i brug, når det er nødvendigt.

FF-modellen er nærmest en "shooting brake" med sit tredørs karrosseri og lange taglinje.
FF-modellen er nærmest en "shooting brake" med sit tredørs karrosseri og lange taglinje.
Ferrari oplyser, at 4RM-systemet er 50 procent lettere end andre firehjulstræk-systemer.

Bilen har en vægtfordeling på 47 pct. for/53 pct. bag. Ferrari FF's undervogen har elektromagnetiske støddæmpere kaldet SCM.

Bilen er bygget helt i aluminium og har en tørvægt på 1.790 kg.

660 hestekræfter

Den nye V12-motor er på 6,262 liter og yder 660 hk ved 8000 omdrejninger pr. minut. Drejningsmomentet er på 683 Nm ved 6.000 omdrejninger.

Brændstofforbruget er sænket med omkring 25 procent, så den nye model udleder 360 gram pr. km mod forgængerens 470 gram. Eller sagt mere lige ud: 6,5 km pr. liter.

Gearkassen er en syvtrins DCT-transmission placeret foran bagakslen.

Alt sammen reducerer i en topfart på 335 km/t. og en 0-100-tid på 3,7 sekunder.

Billigere end forgænger

Ferrari FF kan til sommer erhverves for 5,3 mio. kr. – eller leases for 60.000 kr. om måneden, når man har lagt en førstegangsydelse på 290.000 kr. og depositum på 675.000 kr.

Prisen på 5,3 mio. vil gøre den nye FF billigere end forgængeren 612 Scaglietti.