2010 begyndte ikke rigtig godt for Toyota på verdensplan. Tilbagekaldelser i millionvis i fortrinsvis Nordamerika blev dyrt i udgifter, renommé og salgstilbagegang i USA.
Ikke desto mindre holder den japanske gigant – lige akkurat - fast i sin position som verdens største bilproducent målt i antal solgte biler. Det er tredje år i træk, at Toyota Motor Corporation har placering, efter at japanerne overhalede General Motors.
8,4 millioner Toyotaer
Toyota, der bl.a. omfatter mærkerne Toyota, Lexus, Daihatsu og Hino, gik 8,2 procent frem og solgte 8,42 millioner biler i 2010.
General Motors Co., som i Europa er mest kendt for Opel, gik 12 procent frem til 8,39 millioner.
Europas største bilkoncern, Volkswagen AG, steg 14 procent til 7,14 millioner biler. Volkswagens største mærker er VW, Audi, Skoda og Seat.
Også Renault-Nissan-alliancen blander sig i toppen. Faktisk overgår den Volkswagen med et resultat på 7,28 mio. biler - en fremgang på 20 procent. Tallet inkluderer 2,6 mio. Renault'er og Dacia'er samt 4,1 mio. Nissan'er. Ydermere indgår der ca. en halv million Lada'er.
Men da Renault ikke ejer over 50 procent af Nissan (eller omvendt), tæller alliancens tal ikke "rigtigt" i kampen om de globale topplaceringer.
Volkswagen vil være størst om syv år
Alle salgstal er baseret på koncernernes egne oplysninger.
Selv om Volkswagen er godt en million biler efter Toyota og GM, har tyskerne en erklæret mission om at blive verdens største senest i 2018.