Brug for nytænkning

Årelang misligholdelse har bragt de danske kommuneveje på randen af sammenbrud. FDM foreslår, at der nedsættes et rejsehold, der kan hjælpe de enkelte kommuner med at dele viden om, hvordan man får vejpengene til at strække længst muligt.

Huller i vejen, huller i vejene
FDM Mener

Efter december måneds massive vintervejr har tøvejret igen fået fat og har smeltet sne og is på de danske veje. Frem fra skjul dukker nu kommuneveje op, der uden frygt kunne stille op i en konkurrence om at kunne kalde sig Europas mest hullede veje. Det er ikke godt - og det er slet ikke godt nok. Det er ikke halvanden hård vinter, der har fået de danske kommuneveje til at bryde sammen. Det har krævet en årelang målrettet indsats i kommunerne, hvor man år efter år har skåret i vejbudgetterne og udskudt nødvendig vedligeholdelse.

I 2009 vurderede kommunerne selv, at de var 12 mia. kr. bagud i den løbende vedligeholdelse af vejene, og der er ingen tvivl om, at det efterslæb er øget markant siden. Ud over, at vinteren i 2010 har fået de tyndslidte veje til at bryde op, kan selve snerydningen og saltningen også ventes at få en afledt effekt for vedligeholdelsen. Mange kommuner har allerede meldt ud, at de har valgt at tage ekstra penge til snerydning og saltning fra dette års asfalt- og reparationsbudget. Der er med andre ord ikke udsigt til nogen snarlig bedring ude på vejene – snarere tværtimod.

Der er ingen tvivl om, at økonomien er presset i mange kommuner, der står med store og stigende udgifter til bl.a. social- og sundhedssektoren. Derfor mener FDM også, at der skal tænkes nyt for at komme i gang med en løsning af problemerne. For det er et problem, når infrastrukturen, der er rygraden i det moderne samfund, bogstaveligtalt bryder sammen.

Den mindst dårlige løsning

FDM noterer derfor med interesse politiske udmeldinger om, at der kan tænkes en statslig låneordning til vejvedligeholdelse i kommunerne. At skulle til at stifte gæld i kommunerne er naturligvis ikke optimalt, men omvendt bliver regningen ude på vejene blot dyrere dag for dag. Så en lånebaseret saltvandsindsprøjtning her og nu kan være den mindst dårlige løsning.

Som et supplement finder FDM, at kommunerne også med fordel kan se på, om ikke det er muligt at lave en bedre budgetplanlægning på vejområdet. Eksempelvis kunne man måske lære af den række kommuner, der har gode erfaringer med langtidskontrakter med private entreprenører.

FDM foreslår derfor, at der nedsættes et rejsehold, der kan hjælpe de enkelte kommuner med at dele viden om, hvordan man får vejpengene til at strække længst muligt. Den nuværende situation ude på kommunevejene er ikke et velfærdssamfund som det danske værdig, og det er slet ikke rimeligt i betragtning af, hvor mange milliarder de danske bilister hvert år lægger i bilafgifter.