En af årets betydningsfulde bilintroduktioner sker til april, når Peugeot lancerer 508-modellen, der skal afløse den aldrende og mindre 407.
Peugeot har nu valgt at fortælle om den endelige pris på én bestemt modelvariant, og den pris antyder, at der ikke generelt sker særlige prisstigninger, selv om 508 er noget større og noget bedre bygget end 407.
5.000 mere end Citroën C5
Fligen, der løftes, hedder, at en stationcar (SW) med 112 hestes dieselmotor, stop-start-teknik, halvautomatisk gear, panoramatag og pænt med udstyr (Active) kommer til at koste eksakt 373.670 kr. ifølge listeprisen.
En nogenlunde sammenlignelig Citroën C5 stationcar med samme motor og samme teknik koster 5.000 kr. mindre, men har til gengæld ikke panoramatag, som hos Citroën koster 15.000 kr.
Denne udgave af Peugeot 508 er samtidig 7.000-30.0000 kr. billigere end dieselstationcars som Ford Mondeo (Trend), VW Passat (Comfortline), Opel Insignia og Toyota Avensis (TX).
Startpris på 300.000 kr.?
Regner man baglæns i Citroëns modelprogram, bliver resultatet, at billigste Peugeot 508 sedan med benzinmotor kan komme til at koste meget tæt på 300.000 kr.
Den prissatte 508 har en ny form for stop start, som Peugeot kalder mikrohybrid og Citroën benævner e-HDI. Teknikken sørger for, at motoren slukkes ved stilstand, og det er et lidt mere avanceret system og end de fleste stop-start-udstyr. Desuden er brændstofbesparelsen generelt større.
Peugeot 508 stationcar mikrohybrid kører ifølge de officielle tal 22,2 km pr. liter.