Renaults højt profilerede elbilprogram har været udsat for industrispionage.
Det mener i hvert fald Renaults ledelse, der har fyret tre ledende medarbejdere i elbilprojektet på gråt papir.
Der er rigtig, rigtig store beløb og en kolossal mængde prestige på spil i den nye elbilæra, hvor Renault-Nissan har taget førertrøjen gennem en investering på omkring 30 milliarder kroner.
Derfor er det en yderst penibel sag, hvor både Renault-Nissan-chef Carlos Ghosn og franske ministre fra det delvist statsejede selskab har udtalt sig til medierne.
Forretningsplanen er stjålet
Ifølge Ghosn er det ikke selve elbil-teknologien, som medarbejderne har solgt oplysninger om, men derimod den nok lige så vigtige oplysning om Renaults såkaldte business-plan, som handler om, hvordan man kan nedbringe omkostningerne, gøre elbilerne økonomisk opnåelige og tjene penge på elbiler.
Der er ikke kommet nogen oplysninger om, hvem de følsomme oplysninger skulle være lækket til. Franske medier var hurtige til at spekulere i, at det kunne være et kinesisk firma, men det er ikke bekræftet.
De tre fyrede medarbejdere nægter spionage, og den højst placerede, Bertrand Rochette, siger, at Renault ikke har fremlagt nogen beviser over for ham.
Hemmelig konto i Schweiz?
Sammen med to sikkerhedsfolk fra Renault har han lige været i Schweiz for at besøge en bank, hvor der angiveligt er oprettet en konto i Rochettes navn. Men den tidligere elbil-chef siger, at Renault ikke har kunnet bevise, at det er ham selv, der har åbnet kontoen.
Renault er tæt på at lancere den første af fire, formentlig fem, elektriske køretøjer, der skal komme inden for de næste tre år.
Renault Fluence, en mellemstor familiebil med udskiftelige batterier, bliver den første. Den ventes til Danmark i slutningen af september.