Hyundai gør ESC til standard på i10

Antiudskridningssystemet ESC bliver nu standard på alle versioner af den billige Hyundai i10. Samtidig får bilen gardinairbags. Det sker i forbindelse med et facelift, og uden at prisen stiger.

Hyundai i10 i den ansigtsløftede udgave.
Nyt om biler

Endnu en bil er forsvundet fra ”den sorte liste”. Hyundai gør fra februar det vigtige sikkerhedsudstyr ESC til standard på alle udgaver af mikrobilen i10.

Hyundai har nu komplet sikkerhedsudstyr som standard. Hold dog øje med gamle modeller uden ESC og gardinairbags.
Hyundai har nu komplet sikkerhedsudstyr som standard. Hold dog øje med gamle modeller uden ESC og gardinairbags.
Dermed er der ifølge FDMs oplysninger kun to modeller af nævneværdig betydning, som sælges uden 1990ernes største sikkerhedsopfindelse. Det er Toyota Aygo, der endda er Danmarks mest solgte bil, og Renault Twingo.

ESC gøres til standard på i10-modeller med 1.0-motor i forbindelse med det facelift, der lanceres til februar. Modellen med 1.2-motor havde det i forvejen.

Nyt er gardinairbags

Vigtigt er også, at alle versioner af i10 nu får gardinairbags som standard, og også aktive hovedstøtter følger med i alle udgaver.

Yderligere en forbedring ved faceliftet er, at 1.2-motoren nu kører 21,7 km/l ifølge normen. Det er 1,3 km mere end før.

Det er kun få uger siden, at Hyundai forud for faceliftet satte prisen ned med 10.000 kr. og ved samme lejlighed kom for skade at sige, at man kunne få Danmarks billigste bil, uden at gå på kompromis med sikkerheden.

Men det gjorde man i høj grad, for den billigste havde netop ikke ESC og i øvrigt heller ikke gardinairbags.

Uændret pris

Man kan nu se, at det var en dårlig idé at skynde sig at købe den nedsatte, gamle udgave af Hyundai i10, for den faceliftede version bliver ikke dyrere trods det forbedrede sikkerhedsudstyr.

Det vil sige, at billigste 1.0 koster 88.675 kr., hvilket ifølge Hyundai stadig er den laveste pris for en ny bil i Danmark.