Kommuner sparer sig fattige på dårlig trafiksikkerhed

Der er både menneskeliv og penge at spare ved at investere i bedre veje og trafiksikkerhed. Det betaler sig nemlig at forebygge.

Der er både menneskeliv og penge at spare ved at investere i bedre veje og trafiksikkerhed, viser erfaringer.
Trafik

Udskudte vejprojekter, manglende cykelstier, aflyste trafikkampagner og mørklagte gader og veje. Spareøvelser og lav politisk prioritering gør landet over de kommunale veje til en risikabel oplevelse. Men de nemme besparelser kan hurtigt vise sig at blive dyre for de trængte kommuner. 

”Mange kommuner er i gang med at spare sig fattige ved ikke at have tilstrækkelig fokus på trafiksikkerhed, og det bekymrer os. Senest har en undersøgelse, som FDM har lavet med Dansk Vejforening vist, at fire ud af fem kommuner helt eller delvist har sparet vejbelysningen væk om natten. Det er måske fristende at finde besparelser her, men resultatet kan hurtigt blive både fatalt og dyrt, for det er på kommunevejene, vi ser flest dræbte og tilskadekomne,” siger FDMs adm. direktør, Thomas Møller Thomsen og tilføjer:

”Diskussionen kommer hurtigt til at dreje sig om økonomi. Men det vigtigst er, hvordan vi undgår de her tragiske trafikulykker, der ofte har store menneskelige omkostninger for både de implicerede og deres pårørende.”

Et trafikuheld koster 1,8 millioner

Et trafikuheld koster i gennemsnit samfundet 1,8 millioner kroner, når man regner alle udgifter som f.eks. hospitalsindlæggelser, udrykninger og materielle skader med. En stor del af de udgifter ligger i dag i kommunerne, som også står for genoptræning, sygedagpenge og hjælpemidler m.m. Havde pengene i stedet være brugt på forebyggende foranstaltninger som rundkørsler eller sikre cykelstier, kunne ulykkerne måske være undgået.

2010 var et år med rekordfå dræbte og tilskadekomne i trafikken. Men skal den positive udvikling fastholdes, er det nødvendigt med investeringer i både mere sikre veje og kampagner om færdselssikkerhed.

”Det er muligt, at det ude i kommunerne kræver en større udskrivning her og nu at anlægge cykelstier, rundkørsler og andre foranstaltninger, der højner trafiksikkerheden. Men al erfaring viser, at det på sigt både betaler sig og kan redde menneskeliv. Alene derfor bør kommunerne ændre holdning og begynde at prioritere området anderledes højt,” siger Thomas Møller Thomsen.