Femern-forbindelse en gevinst for mobiliteten

En fast forbindelse under Femern Bælt vil være en gevinst for mobiliteten i store dele af Danmark, mener FDM, som samtidig forventer den bedst tænkelige sikkerhed i den kommende tunnel.

FDM Mener

Et næsten enstemmigt folketing blev tirsdag enige om, at det skal være en sænketunnel og ikke en bro, der skal udgøre den såkaldte Femern forbindelse.

Dermed er en fast forbindelse til Tyskland rykket et stort skridt nærmere efter årtiers diskussion.

Det så ellers længe ud til at ende med en bro, men bl.a. spørgsmålet om sikkerhed i forhold til den tætte skibstrafik fik det altså til at ende med en sænketunnel under Femern Bælt. Forbindelsen får plads til både biler og tog. Pris: 37,9 milliarder kroner.

Ventes færdig i 2020

Projektet, der med sin 17,6 km lange tunnel vil blive Europas største anlægsarbejde, mens det står på, ventes påbegyndt i 2014. Snoren til den færdige Femern-forbindelse klippes dog først i 2020.

Hos FDM kalder man tirsdagens beslutning for en stor gevinst for mobiliteten. Ikke bare i Danmark, men hele Nordeuropa.

”Om det skal være en bro eller tunnel, der udgør Femern-forbindelsen, har ikke været afgørende for os. Det har derimod spørgsmålet om sikkerhed for trafikanterne, og FDM har en klar forventning om, at den endelige forbindelse vil leve op til de allerhøjeste sikkerhedsstandarder, når den engang står færdig,” siger adm. direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen, og tilføjer samtidig:

”Vi er opmærksomme på, at der er rejst en debat omkring netop sikkerheden i tunnelen og ventilationen i tilfælde af brand. Den debat følger vi med opmærksomhed. FDM er allerede i dag med i det europæiske tunnelsikkerhedssamarbejde Euro Tap, som tester sikkerheden i de europæiske tunneler, og vi vil naturligvis også teste den kommende Femern-tunnel.”

Nødvendigt med bedre tyske veje

Mens infrastrukturen på den danske side af forbindelsen vil blive udbygget i forbindelse med den kommende tunnel, er spørgsmålet, hvordan den vil tage sig ud på den tyske side. I dag er her kun en tosporet landevej.

”Det siger sig selv, at skal man udnytte potentialet i så stort et projekt, som der her er tale om, bliver man nødt til at tilpasse infrastrukturen på begge sider. Det har vi naturligvis en forventning om, at tyskerne gør,” siger Thomas Møller Thomsen.