BMW, Peugeot og Citroën deles om hybridteknik

Hybridteknik er en af fremtidens teknologier, men den er også dyr. Derfor går den tyske og den franske bilkoncern nu sammen om hybridudvikling.

Nyt om biler

Teknik til hybridbiler bliver eneste opgave for bilindustriens nyeste firma, der ejes ligeligt af BMW Group og PSA Peugeot-Citroën.

Det nye joint-venture får navnet BMW Peugeot Citroën Electrification, og en BMW-mand er ansat som topchef og en PSA-mand som næstkommanderende.

Batterier, elkomponenter og software

BMW Peugeot Citroën Electrification vil fokusere på udvikling og fremstilling af batteripakker, elektriske komponenter, generatorer, elektronik og ladere samt software til hybridsystemer.

Det fremgår ikke mere præcist, hvilke typer hybridbiler, der skal have teknikken, men det kan formentlig både blive el-benzin og el-diesel samt versioner med mulighed for opladning fra elnettet.

Må sælge til andre

Det nye joint-venture kan delegere noget af udviklingen til underleverandører, og må sælge sine hybridkomponenter til andre end sine to aktionærer.

BMW og PSA har gode erfaringer med at samarbejde om benzinmotorer, som grundlæggende er udviklet af BMW, men fremstilles af Peugeot-Citroën.

Fælles benzinmotorer i dag

Motorerne bruges bl.a. i Mini samt i mange modeller fra Peugeot og Citroën.

Fra 2006 til 2010 er der produceret 1,8 million af de fælles motorer, og for et år siden indgik de to koncerner aftale om fælles udvikling af en ny generation firecylindret benzinmotor, der lever op til den kommende euro 6-norm.