BMW: Vores elbil er for dyr

Den kommende Megacity-elbil bliver nok for dyr til at sælge eller lease på normale vilkår, erkender BMW. I stedet kan delebilsordning komme på tale.

BMWs avancerede elbil med arbejdstitlen Megacity Vehicle.
Nyt om biler

Såvel elbil, kulfiber-karrosseri, små styktal som navnet BMW lyder hvert især dyrt, og når man kombinerer de fire ting i én bil, kan det ikke undgå at blive eksorbitant dyrt.

Den erkendelse er BMW ved at kommunikere offentligt godt to år før lanceringen af sin avancerede elbil Megacity Vehicle, MCV.

BMW mener, det vil være svært at få investeringen hjem igen ved at sælge bilen.

Til det tyske bilbrancheblad Automobilwoche siger BMW-salgschef Ian Robertson:

"Vi ønsker ikke at sælge bilen"

- Vi ser på alternativer til traditionelt salg og leasing. Vi ønsker ikke at sælge bilen, snarere brugen af bilen.

BMW har kik på systemet “Car to Go”, der er en slags delebilsordning. Bl.a. Peugeot og Mercedes-Benz eksperimenteret med ordningen, hvor kunder kan benytte forskellige køretøjer i kort, tid, når de lige har behov - og vel at mærke et køretøj, der passer til det aktuelle behov.

Hos Peugeot rækker det helt ned til en elektrisk bycykel.

Letvægt og baghjulstræk

Megacity Vehicle, der er en arbejdstitel, er en firepersoners, eldreven bybil med forholdsvis lang rækkevidde, letvægtskarrosseri og - chassis og er udstyret med baghjulstræk. Det rigtige navn ventes afsløret før Genève-udstillingen i marts.

Bilen er bygget på et chassis, hvorover der kan monteres flere forskellige typer karrosserier, så MCV kan udvikle sig til en familie af elbiler.

Første version er planlagt til 2013.