Eksotisk italiensk bilmærke genopstår

Efter syv år ude i mørket genopstår De Tomaso. Det sker på Genève-udstillingen, hvor den første af tre planlagte modeller får premiere.

En appetitvækker på De Tomaso SLC.
Nyt om biler

Er der plads i verden til endnu et lille, eksklusivt bilmærke? Det tror den flamboyante, 80-årige italienske forretningsmand Gian Mario Rossignolo, der har en fortid som direktør for Lancia og marketingchef hos Fiat.

De Tomaso har frigivet småstykker af billeder af SLC-modellen.
De Tomaso har frigivet småstykker af billeder af SLC-modellen.
Rossignolo har i seks år kæmpet for at genstarte Modena-firmaet, der gik konkurs året efter, at grundlæggeren Alejandro De Tomaso døde.

Debut på Genéve-salonen

Genopstandelsen sker på Genéve-udstillignen 1. marts, hvor De Tomaso Automobili S.p.A. vil lancere en færdig model, der bærer projektnavnet SLC. Det står for sport, luksus og bil (car), og der er tale om en crossovermodel med firehjulstræk, altså en blanding af formentlig sedan og SUV. Den menes at skulle konkurrere mod blandt andre de dyre versioner af BMW 5 GT og Audi A7.

Kunderne kommer til at vælge mellem V6- og V8-benzin samt V6 diesel.
Kunderne kommer til at vælge mellem V6- og V8-benzin samt V6 diesel.
Motorerne bliver benzindrevne V6 (300 hk) og V8 (550 hk) samt en V6 diesel med 250 hk. Det fremgår ikke, hvem der skal levere motorerne.

Bilen er designet af Pininfarina, og den skal bygges på en tidligere Pininfarina-fabrik i udkanten af Torino. Produktionen skal gå i gang i 2012.

Også coupé og sedan

Ud over denne crossover-model har det nye De Tomaso planer om en sedan og en coupé. Sidstnævnte skal efter planen årligt bygges i 2.000 eksemplarer, mens der skal komme 3.000 af såvel sedanen som crossoveren.

Navnetrækket kommer til at stå tydeligt på bagpartiet.
Navnetrækket kommer til at stå tydeligt på bagpartiet.
Holder de tal, bliver mærket altså ikke det rene garageprojekt.

De Tomaso-mærket blev grundlagt 1959 i Modena af den tidligere argentinske racerkører Alejandro De Tomaso. Mærket blev berømt for tre coupéer, Vallelunga fra 1963,Mangusta fra 1966 og Pantera fra 1970.