Renault udforsker verden med Captur

Renaults konceptbil Captur er en muskuløst udseende sportscoupé, der skal forberede os på et nyt Renault-design. Og vise ny motorteknik. Og en helt ny gearkasse. Og annoncere en produktionsbil.

Renault Captur
Nyt om biler

Genève-nyheden Renault Captur er andet kapitel i Renaults fortælling om sin nye designstil. Første kapitel hedder Dezir og blev vist for halvandet år siden.

Renault Captur har en front meget lig konceptbilen Dezir fra 2009. Ingen tvivl: Sådan bliver fronten på den næste Clio.
Renault Captur har en front meget lig konceptbilen Dezir fra 2009. Ingen tvivl: Sådan bliver fronten på den næste Clio.
Det drejer sig for Renault om at have mennesket i forgrunden for sin opmærksomhed. Inspirationen til designtemaerne kommer fra de forskellige faser af menneskers livscyklusser. Ja vel så.

Udforske verden omkring sig

Mens Dezir på den måde udtrykte at blive forelsket, så drejer Captur sig om at to menneske begynder at udforske verden omkring sig.

Men for at lige komme ned på jorden, så lover Renault, at Captur er en forsmag på en kommende produktionsbil. Om det så ”bare” er den næste Clio eller vitterligt en sportscoupé, det må tiden og efterårets Frankfurt-udstilling vise.

1.6 diesel med 160 hk, dobbeltkobling

Kommer der mon en lommesportsvogn på basis af den næste Clio?
Kommer der mon en lommesportsvogn på basis af den næste Clio?
Og for at blive yderst prosaisk, så har Captur en meget interessant motor. Renaults Energy diesel-familie er nu helt oppe på at yde 160 hestekræfter fra et volumen på 1,6 liter. Og ike mindst: 380 nemtonmeter. Det er rigtig meget.

Det er opnået uden hybridteknik og ligende, men med to turboladere.

Desuden er den som noget nyt forsynet med en dobbeltkoblings gearkasse, som hos Renault åbenbart skal hedde EDC, Efficient Dual Clutch.

I den 4,22 meter korte konceptbil rækker det til ca. 27 km pr. liter. 0-100 klares på otte sekunder.