Genève-nyheden Renault Captur er andet kapitel i Renaults fortælling om sin nye designstil. Første kapitel hedder Dezir og blev vist for halvandet år siden.
Det drejer sig for Renault om at have mennesket i forgrunden for sin opmærksomhed. Inspirationen til designtemaerne kommer fra de forskellige faser af menneskers livscyklusser. Ja vel så.Udforske verden omkring sig
Mens Dezir på den måde udtrykte at blive forelsket, så drejer Captur sig om at to menneske begynder at udforske verden omkring sig.
Men for at lige komme ned på jorden, så lover Renault, at Captur er en forsmag på en kommende produktionsbil. Om det så ”bare” er den næste Clio eller vitterligt en sportscoupé, det må tiden og efterårets Frankfurt-udstilling vise.
1.6 diesel med 160 hk, dobbeltkobling
Og for at blive yderst prosaisk, så har Captur en meget interessant motor. Renaults Energy diesel-familie er nu helt oppe på at yde 160 hestekræfter fra et volumen på 1,6 liter. Og ike mindst: 380 nemtonmeter. Det er rigtig meget.Det er opnået uden hybridteknik og ligende, men med to turboladere.
Desuden er den som noget nyt forsynet med en dobbeltkoblings gearkasse, som hos Renault åbenbart skal hedde EDC, Efficient Dual Clutch.
I den 4,22 meter korte konceptbil rækker det til ca. 27 km pr. liter. 0-100 klares på otte sekunder.