P-selskab strammer skruen på P-afgifterne

Det private parkeringsselskab Q-Park hæver P-afgifterne til 650 kroner. Resten af de private P-selskaber ventes at følge med. Griskhed, kalder FDM prisstigningen.

P-afgift, parkeringsafgift, parkeringsbøde, p-bøde
Bilist

’Hilsenen’ i forruden fra et af Danmarks største private parkeringsselskaber, Q-Park, er blevet mindre venlig. Q-Park har nemlig fra januar strammet afgiftsskruen yderligere og har hævet parkeringsafgifterne med 60 kroner til 650 kroner. En stigning på godt ti pct.

Hos FDM undrer man sig.

”Vi har svært ved at se, hvad der skulle forklare afgiftsstigningen andet end griskhed. Det kan i hvert fald ikke være den generelle prisudvikling, som kun er steget 2,8 pct., siden Q-park og andre sidst hævede priserne,” siger leder af FDMs juridiske afdeling, Per Alkestrup.

Det er ikke mere end et år siden, at de private parkeringsselskaber hævede parkeringsafgifterne med 80 kroner til dengang 590 kroner. En stigning, der dels blev forklaret med netop den generelle prisudvikling i samfundet, dels med at afgifterne siden 2002 havde ligget på niveau med de offentlige parkeringsselskabers P-afgifter på 510 kroner. Den afgift har med regeringens skattestop været frosset fast siden 2002.

Udstiller mangel på moral

”Q-Parks seneste afgiftsstigning bestyrker kun vores mistanke om, at selskaberne ser det her som en pengemaskine. Med stigningen bevæger vi os mod et strafelement, der er ude af proportioner, og vi frygter, at det ender i det rene tag-selv bord. Derfor vil vi nu have emnet taget op i justitsministeriets parkeringsudvalg hurtigst muligt, ligesom vi vil have domstolene til at tage stilling til, om afgiftsniveauet er rimeligt,” siger Per Alkestrup.

Hos Q-Park forklarer man bl.a. den nye høje P-afgift med, at en Højesteretsdom sidste år slog fast, at det ikke er tilladt at opkræve et rykkergebyr på typisk 100 kroner i første rykkerskrivelse. En indtægt man nu synes at ville hente på de højere P-afgifter.

”Efter at Højesteret fastslog, at parkeringsselskaberne gennem mange år ulovligt havde opkrævet rykkergebyrer, prøver man nu at dække den tabte indtægt fra de ulovlige rykkergebyrer ved at hæve afgifterne. Det er helt urimeligt og udstiller manglen på moral hos de private parkeringsselskaber. Forhøjelsen af afgiften viser, at parkeringsselskaberne ikke selv kan forvalte området, og det er derfor nærliggende at overveje, om der skal sættes loft over størrelsen af afgifterne, eller om de private parkeringsselskaber i sidste ende overhovedet skal have lov til at pålægge afgifter,” siger Per Alkestrup.

FDM mener endvidere, at forhøjelsen understreger behovet for et uvildigt ankenævn, som kan behandle bilisternes indsigelser mod uberettigede parkeringsafgifter.

Læs mere i Motors martsnummer, som udkommer fredag den 25. februar.